Estonia läcker olja – ursprung okänt

Av: 

TT

Den finska kustbevakningen har anlänt till Estoniaexpeditionens fartyg.

Orsak: olja sipprar ut från vraket.

– Någon form av petroleumprodukt sipprar upp, säger säger Jonas Bäckstrand på haverikommissionen.

– Vi ser oljefläckar. Begränsade mängder men konstant. Vi vet inte vad det är, säger haverikommissionens ställföreträdande generaldirektör Jonas Bäckstrand till TT:s reporter ombord på expeditionens fartyg.

Vraket ligger i Finlands ekonomiska zon och därför är det den finländska kustbevakningen som är inkopplad. Kustbevakningen ansvarar för miljöräddningen till sjöss.

– De vill informera sig om våra iakttagelser när det gäller eventuellt utsläpp från vraket. Eventuellt kommer de att ta prover för att avgöra vad det är, säger Bäckstrand.

Efter några dagars strul kunde man på fredagen ta nya tag med undersökningen av Estonias vrak. På bilden syns den specialbyggda undervattensdrönaren, en ROV.
Efter några dagars strul kunde man på fredagen ta nya tag med undersökningen av Estonias vrak. På bilden syns den specialbyggda undervattensdrönaren, en ROV.
Olja på vattnet som tros komma från Estoniavraket.
Olja på vattnet som tros komma från Estoniavraket.

Tömdes på bränsle 1996

Vraket tömdes på större delen av bränslet redan 1996. Det finns dock fordon ombord som inte är sanerade.

Bäckstrand säger att den svenska haverikommissionen inte har identifierat läckans ursprung, men det är tydligt att oljan kommer från vraket.

– Kustbevakningen får avgöra om det finns anledning för dem att agera på något sätt, säger Bäckstrand.

Skulle det kunna bli ett problem?

– Alla utsläpp av farliga ämnen i Östersjön är problematiska naturligtvis.

Bäckström är ändå inte bekymrad. Han säger att både den svenska och estniska haverikommissionen observerade olja förra sommaren. Men då kunde kustbevakningen inte observera någon läcka från luften.

Bild från dykningarna med den specialbyggda undervattensdrönaren. Tekniken heter fotogrammetri.
Bild från dykningarna med den specialbyggda undervattensdrönaren. Tekniken heter fotogrammetri.
ROV-teamet lyckades under fredagen täcka ca 60% av Estonias skrov.
ROV-teamet lyckades under fredagen täcka ca 60% av Estonias skrov.

Olycksdrabbad expedition

På fredagsmorgonen kunde undersökningarna vid Estonias vrak fortsätta, efter några dagar präglade av motgångar som lett till förseningar.

Det var redan i tisdags som expeditionen stötte på sitt första problem då den specialbyggda undervattensdrönaren, en ROV, fastnade under expeditionens fartyg bara några minuter efter sjösättningen.

I går, torsdag, kom man i gång igen, men det tog inte många timmar innan tetherkabeln, som fungerar som en slags ”navelsträng” till undervattensdrönaren, gick av. Troligtvis var det fartygets propellrar som skapade problemen.

Även om två dagar har gått åt till att lösa problem, hade man fram tills torsdagsförmiddagen fotograferat sju till åtta procent av fartyget på bara några timmar.

– När de väl är i gång går det med en jädra fart, konstaterar TT:s reporter ombord.

Fredrik Skogh (till vänster) och Kees Beemster Leverenz (till höger) från företaget Ocean Discovery sköter undervattensdrönaren.
Fredrik Skogh (till vänster) och Kees Beemster Leverenz (till höger) från företaget Ocean Discovery sköter undervattensdrönaren.
Undersökningarna vid Estonia har stött på nya problem. Igår gick en nödvändig kabel av, vilket betyder att undersökningen står still – igen. Bilderna är tagna midskepps, under fartyget och visar slingerkölen. Slingerkölen bromsar upp och minskar fartygets rullning vid sjögång.
Undersökningarna vid Estonia har stött på nya problem. Igår gick en nödvändig kabel av, vilket betyder att undersökningen står still – igen. Bilderna är tagna midskepps, under fartyget och visar slingerkölen. Slingerkölen bromsar upp och minskar fartygets rullning vid sjögång.
Publisert:

LÄS VIDARE