200 sekunder

Verisure: ”Allvarliga påståenden som vi inte känner igen oss i”

Företagets svar på uppgifterna om nakenbilder

Av: 

Robert Aschberg

Lindah C Mohlin

Katarina Norrgrann

NYHETER

Tidigare och nuvarande Verisure-anställda säger till ”200 sekunder ” att uppgifter om nakenbilder från kundernas övervakningskameror cirkulerade bland personalen på företaget.

Verisure säger att de inte alls känner igen uppgifterna.

Verisure har fått läsa artikeln om att nakenbilder av kunder cirkulerade bland personalen innan publicering.

Larmjättens vd Daniel Särefjord väljer att bemöta uppgifterna skriftligt.

Här är Verisures svar i sin helhet:

”Era påståenden är mycket allvarliga och vi känner inte alls igen oss i hur vårt företag eller våra medarbetare beskrivs i artikeln. Vi har levererat trygghet och säkerhet till familjer och företag i över 30 år i Sverige och vi är stolta över att få förtjäna deras förtroende. Våra medarbetare är väl utbildade och jobbar under strikta etiska krav och regler. Våra rutiner och vår teknologi är skapade för att värna om såväl våra kunders integritet som deras trygghet och säkerhet.”

”Våra rutiner och vår teknologi är skapade för att värna om våra kunders integritet – det är exempelvis därför inte tekniskt möjligt för våra larmoperatörer att komma åt en kamera utan att larmet har utlösts.”

Daniel Särefjord är vd för Verisure.

Verisures vd Daniel Särefjord sa i intervjun (en tidigare filmad intervju med ”200 sekunder”, reds anmärkning) att det bara var 20 larm som inte fungerade förra året. Hur ofta kontrollerar ni samtliga larm och detektorer?

”Varje enskild larmkomponent funktionstestas automatiskt vid flera tillfällen dagligen. Om något i systemet skulle indikera att ett fel föreligger blir vi och våra kunder informerade om detta för att åtgärder ska kunna vidtas omgående. Våra larmkomponenter är godkända och certifierade enligt europeisk standard (EN 50131 för inbrottslarm och EN 14604 för rökdetektorer).”

 

Daniel Särefjord sa också att ni förra året avbröt 3 500 inbrottsförsök och att ni i samarbete med polisen bidrog till 650 gripanden av gärningspersoner. Hur har ni eller polisen kunnat konstatera att det rört sig om verkliga inbrottsförsök? Varifrån kommer antalet 650 gripanden?

”Det stämmer att vi under 2021 avbröt 3 500 inbrottsförsök. Detta bekräftas antingen genom visuell verifiering från larmcentralen, verifiering på plats av den utryckande väktaren eller i dialog med SOS Alarm, polis eller kunden själv. Under förra året ledde våra insatser också till att över 650 gärningspersoner kunde gripas, detta är siffror som rapporteras genom larmcentralens direktkontakt med SOS Alarm, polis och den utryckande väktaren – eller i den trygghetsuppföljning som vi gör med en kund efter varje skarp larmincident.”

I ert (tidigare, reds anmärkning) svarsmejl till oss skriver ni: ”Om kunden stänger av sitt larm inom 60 sekunderna har våra larmoperatörer inte tillgång till några bilder”. Betyder det att kameran inte tar bilder förrän efter 60 sekunder, eller att de raderas automatiskt? Vi har uppgifter om att bilderna finns kvar även efter så kallade autoclose. Med tanke på eventuell polisutredning av brott, hur länge sparas de?

”När ett inbrottslarm löser ut börjar våra system arbeta direkt vilket inkluderar att inhämta bilder från larmsystemet och att förbereda kontakt med kunden. I tillägg används Smart Verifiering (det ni kallar autoclose) vilket innebär att i de fall behörig frånkoppling sker inom 60 sekunder kvitteras larmet bort automatiskt och försvinner från larmkön. Detta betyder att det inte längre finns synligt för larmoperatörer att plocka upp. Varje gång Smart Verifiering används meddelas kunden om detta via sms. Bilderna finns kvar i vårt system i 60 dagar och raderas sedan automatiskt. Skälet till att de finns kvar i systemet är att det finns situationer då ett återkallat larm övergår i ett skarpt larm, men också för teknisk uppföljning, delning med polis vid efterföljande brottsutredning eller om kunden efterfrågar en uppföljning av larmhanteringen.”

 

I (det tidigare, reds anmärkning) mejlet skriver ni också: ”Ett larm som har hanterats av en operatör finns inte tillgängligt i någon kö – och är således heller inte synligt för andra operatörer”. Men operatörerna kan väl gå in i vilket avtal som helst och se tidigare logg och bilder?

”Våra medarbetare hanterar skarpa larmsituationer varje dag – inbrott, brand, överfall, stöld och andra nödsituationer. Det finns flera tillfällen där larmcentralen behöver få tillgång till bildmaterial från en tidigare larmhändelse – som situationer då ett återkallat larm övergår i ett skarpt larm, men också för teknisk uppföljning, delning med polis vid efterföljande brottsutredning eller om kunden efterfrågar en uppföljning av larmhanteringen. Vår teknologi och våra processer är utformade för att värna våra kunders integritet. Varje gång en larmoperatör hanterar en bild loggas detta i våra system och vi har strikta regler och policyer för hur våra anställda ska agera – vilket också följs upp och utvärderas löpande. Vår certifierade larmcentral, och processerna och arbetssätten kopplade till denna, granskas regelbundet såväl internt som externt av bland annat Länsstyrelsen.

Slutligen vill vi utveckla och förtydliga att vi under de senaste åren enbart skickat certifierade väktare vid larmsituationer – inte någon annan personal. Tidigare använde vi oss av ett koncept vi kallade Aroundio Patrol där vi kompletterade väktare med särskilt utbildad personal från våra samarbetspartners runtom i landet – syftet med detta var för att kunna agera snabbare och över en större geografisk yta, inget annat. Då tillgängligheten på mobila väktare har ökat betydligt avslutade vi Aroundio Patrol för många år sedan eftersom konceptet hade spelat ut sin roll. Varken Aroundio Patrol-personal eller väktare har eller har haft tillgång till bilder från våra kunders larm.

Varje timme, varje dag balanserar vi noggrant behovet av säkerhet och trygghet med våra kunders integritet. Vi har strikta regler och policyer för hur våra anställda ska agera. Vår larmcentral granskas regelbundet av såväl Länsstyrelsen som av andra externa kontrollorgan. Vi har också en anonym extern visselblåsarfunktion dit anställda uppmuntras vända sig om de upptäcker oegentligheter. Vi känner inte alls igen hur vårt företag, eller den service som de knappt 200 professionella kvinnor och män på vår larmcentral levererar dygnet runt, beskrivs i artikeln. Skulle det finnas fall där en anställd inte har agerat i linje med vad vi står för som företag, så skulle vi agera omedelbart.”

Se programmet och när Robert Aschberg ställer bolagets vd Daniel Särefjord till svars i videospelaren ovan.


200 sekunder är Aftonbladets tv-program för snabba granskningar – som passar utmärkt att titta på i din mobiltelefon.

Robert Aschberg, Lindah C Mohlin och Katarina Norrgrann synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER

  • Har du råkat ut för något som vi kan berätta på 200 sekunder? Tipsa redaktionen: tipsa200sek@aftonbladet.se
  • Du kan också använda Aftonbladets krypterade tjänst Tipsa.
  • Har du ett extra känsligt tips: Kontakta oss genom Secure Drop
  • Du har alltid rätt till källskydd.
     

Missa inte förra avsnittet av 200 sekunder!

ANNONS

Den omåttligt populära Muminmuggen "Fiske" finns nu till 30% rabatt hos Nordic Nest!

Extern länk från Nordic Nest

Köp här!

Publisert:

Aftonbladet

/

Nyheter

/

200 sekunder

LÄS VIDARE

”Ingen ska behöva bli filmad så i sitt eget hem”

ÄMNEN I ARTIKELN

200 sekunder

Verisure

Inbrott