Transportstyrelsen varnar för bluffakturor

NYHETER

Falska fakturor har skickats ut under måndagen och tisdagen i Transportstyrelsens namn.

Flera personer har redan polisanmält, nu varnar Transportstyrelsen för att många kan ha fått hem bluffavierna.

– De är välgjorda, säger pressansvarige Mikael Andersson.

Ett falskt inkassokrav som skickats i Transportstyrelsens namn.

Domstol, indrivning och utmätning av egendom - det hotar den som missar inbetalning. På bluffakturan finns Transportstyrelsens logotyp, och man kan lätt tro att det är därifrån den kommer.

– Det är välgjort, skrivet på bra svenska med avancerat, byråkratiskt språk och med vår logotyp. Man måste veta vad man ska titta efter för att förstå att fakturan är falsk, säger, Mikael Andersson, pressansvarig vid Transportstyrelsen.

– I fakturan finns ett utländskt inkassobolag listat, som man ska betala in trängselskatt och förseningsavgift till. Vi arbetar inte med inkassobolag, framför allt inte utländska, förklarar han.

Flera polisanmälningar

Under måndagen och tisdagen har både Transportstyrelsen och polisen fått in ett antal anmälningar från personer som fått hem likadana falska fakturor.

– Hittills verkar alla drabbade som kontaktat oss vara från Stockholmsområdet, men det kan gälla flera delar av landet, säger Mikael Andersson.

Ann-Mari, 75, är en av dem som fick hem en förfalskad faktura på måndagen.

– Så fort jag öppnade brevet tänkte jag att något inte stod rätt till, säger hon.

Ann-Mari berättar att ett företag i Lettland listas som ansvarigt på fakturan som hon fått hem.

– De är formella i texten, men till exempel blandar de ihop Transportstyrelsen och Trafikverket, så jag kände snabbt att det var en bluff.

”Det är fruktansvärt”

Ann-Mari ringde både Transportstyrelsen och Trafikverket och fick veta att flera hade ringt och fått likadana avier.

– Det är fruktansvärt om de riktar in sig på äldre. Jag förstod snabbt att fakturan var falsk, men alla gör säkert inte det och blir rädda när de ser hot om domstol och utmätning av egendom. Jag blir arg när jag tänker på det, jag ska polisanmäla, säger hon.

Mikael Andersson säger att även Transportstyrelsen funderar på att polisanmäla företaget - för urkundsförfalskning.

– Det händer ibland att man använder vårt namn för sådant här, det är väldigt tråkigt då det skapar oro. Om man tar emot ett brev och känner sig osäker kan man alltid kontakta vår kundtjänst, säger han.