Flygkraschen i Örebro

Kraschade planet på service i Danmark för tre veckor sedan

Av: 

Olof Svensson

NYHETER

Flygplanet hamnade i svårigheter efter start, gjorde en kraftig vänstersväng och störtade mot marken.

Orsaken är oklar, men planet var på service i Danmark för bara tre veckor sedan.

– Det är ytterst osannolikt att det har varit ett fel på flygplanet, säger ägaren Bengt Johansson.

Det kraschade flygplanet ägs av bolaget Kalle David Flyg AB och används av Skånes fallskärmsklubb. Klubben har flugit det sedan mitten av 1980-talet då det importerades från USA.

– Flygplanstypen är väldigt stabil. Den tillverkades på 1960-talet i 1700 exemplar och har använts mycket i Kanada och USA för att flyga ute i bushen, säger Bengt Johansson, styrelseordförande i Kalle David Flyg AB och själv tidigare fallskärmshoppare.

Planet som kraschade är av modellen de Havilland Canada DHC-2 Beaver och tillverkades 1966

”Inte som att äga en bil”

För bara tre veckor sedan var planet på service i danska Jylland där det finns en auktoriserad verkstad, berättar Johansson. Planet fick trots en ålder på 55 år ingen anmärkning.

– Att äga ett flygplan är inte som att äga en bil. Det görs enorma kontroller. Man gör service efter 50 och efter 100 timmar och underhåller hela tiden, säger Johansson.

Har du någon gång upplevt problem med planet?

– Nej, det har inte varit problem alls.

Inte för tungt lastat

Johansson vill inte spekulera i olycksorsaken. Han tror inte på teorier om att det skulle ha varit något fel på planet, eller att det var för tungt lastat.

– För tungt lastat är synnerligen osannolikt. Det var pilot och åtta personer, det är två mindre än vad flygplanet kan lasta. Vi har alltid nio personer och inför start kontrolleras vikten. På TV sa de att någon hade hört en ojämn motorgång, det kan tyda på motorstopp.

För ett år sedan undersöktes flygplanet av Statens haverikommission. Här är en bild från undersökningen.
Bild inifrån det nu kraschade flygplanet, taget av Statens haverikommission under utredningen för ett år sedan.

För några år sedan genomgick planet en större renovering, bland annat totalrenoverades motorn, säger Johansson.

– Man kan tycka det är konstigt att plan kan hålla så länge. Men man servar hela tiden och byter ut delar, därför håller de i oändlighet. Samtidigt kan jag inte svära mig fri om orsaken är teknisk eller något annat. Det får haverikommissionen utreda.

Planet skulle också ha använts i utbildningssyfte. Den skånska pilotskolan South Sweden Flight Academy fick för en dryg månad sedan nyttjanderätt till det, men hann aldrig använda det.

Planet som kraschade är av modellen de Havilland Canada DHC-2 Beaver och tillverkades 1966
Flygplanet, en Havilland Canada DHC-2 Beaver, kraschade strax efter start i Örebro. Alla nio ombord dog i kraschen.
Lenita har jobbat på flygplasten tidigare. Idag kommer hon hit för att lägga ut blommor och minnas de omkomna i flygolyckan. En vit ros för varje omkommen.
Flaggan vajar på halv stång vid Örebro flygplats.

ANNONS EXTERN LÄNK

Kickstarta hösten hos MEDS – fina kampanjer på allt du behöver här!

MEDS

Publisert:

LÄS VIDARE

Flygkraschen i Örebro – detta har hänt

ÄMNEN I ARTIKELN

Flygkraschen i Örebro

Flygolyckor

Statens haverikommission

Örebro flygplats

Krascher