SAS slarvade bort hundratals julklappar

avOskar Forsberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Det är julkaos på SAS.

Hundratals väskor med julklappar har inte kommit med resenärernas flygplan.

– Det är jättetråkigt, säger Malin Skough, 29, som är en av alla drabbade.

Malin Skough, 29, ska fira jul i Norge. I morse tog hon flyget från Göteborg till Stockholm och bytte där för att flyga vidare till Bergen.

Efter att SAS-flyget landat och passagerarna väntade på väskorna fick flera resenärer ett hårt besked.

– Vi stod och väntade vid bandet, men väskorna kom aldrig. Det var jag och 10–15 personer till, säger Malin Skough.

Foto: Christine Olsson/TT
SAS slarvade bort Malin Skoughs väska med julklappar. Totalt handlar det om hundratals borttappade väskor.

”Julklappar till alla i släkten”

Samtliga drabbade i Bergen fick gå bakom en vägg där personal på flygplatsen visade upp väskor.

– Det var hundratals väskor, men min fanns inte där. De försökte vara hjälpsamma, men kunde inte göra mer när väskan inte fanns där, säger Malin Skough och fortsätter:

– Jag hade packat ner julklappar till alla i släkten.

Hon hänvisades till kundinformationen där det var väldigt lång kö.

– Jag fick besked att göra en anmälan och de skulle då skicka ett sms när bagaget hittas. Men jag har fortfarande inte fått något besked.

Foto: Christine Olsson/TT
Bagage på Arlanda. Arkivbild.

Malin Skough hade inget val utan fick sätta sig på bussen och åka och träffa sina släktingar. Hon är besviken att julklapparna inte kom med, på grund av SAS.

– Det är jättetråkigt. Alla syskonbarnens klappar är nu borta, säger hon.

Malin Skough är inte ensam om att bli av med julklappar efter resor med SAS.

Aftonbladet har varit i kontakt med andra SAS-resenärer som drabbats av samma sak.

SAS: Flera flighter drabbade

SAS bekräftar att flera flighter har drabbats de senaste dagarna. Man beklagar det inträffade och anger två skäl till julkaoset.

– I går var det den mest reseintensiva dagen på året, både på Gardermoen och på Arlanda. Vi hanterade otroliga mängder väskor. Då måste man fatta ett beslut. Ska man låta planet gå sent och rucka resten av trafikprogrammet eller bestämmer man sig för att få iväg passagerarna och sedan skicka efter bagaget, säger Anna Sandell på SAS Communications.

Foto: Pressbild
Anna Sandell på SAS Communications.

Systemfel i Australien

Som lök på laxen råkade SAS dessutom ut för ett systemfel igår.

– Systemet vi använder i bagagehanteringen hade ett systemfel i Australien. Det gjorde att vi fick använda ett annat system vilket orsakade problem i Norge och Sverige, säger Anna Sandell.

Hon berättar att man nu arbetar intensivt för att alla drabbade kunder ska få sitt bagage och sina julklappar innan julafton.

Laddar Live Upplevelse
Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

SAS

Bergen

Stockholm

Jul