Sirena, 9, fastnade i bubbelbadkar: ”Trodde jag skulle dö”

avJasmin Lindberg

Publicerad:
Uppdaterad:

När Sirena, 9, tog ett bad i familjens bubbelbadkar hände något som hon sent kommer att glömma. Hon fastnade med håret i en ventil och kunde inte ta sig loss.

Nu vill föräldrarna varna andra för riskerna.

– Det var jätteläskigt. Jag trodde jag skulle fastna där för alltid, säger Sirena.

Under fredagskvällen när 9-åriga Sirena Saberg från Eslöv tog ett bad i familjens bubbelbadkar hände något som hon inte hade räknat med. När hon satt i badet kände hon plötsligt hur något slet i håret och det gjorde ont. Då försökte hon ta sig upp ur badkaret men det gick inte.

– Jag hörde ett högt skrik och sprang till badrummet. När jag såg henne tog det lite tid innan jag förstod hur allvarig situationen var – att det handlade om liv och död. Det enda jag tänkte var bara att få upp henne, berättar Nour Saberg, pappa till Sirena.

När bubbelfunktionen sattes igång började vattennivån att öka. I badkaret fanns cirka 40–50 centimeter vatten, som nästan täckte Sirenas huvud.

– Badkaret fylldes på med mer vatten och jag blev rädd. Jag trodde jag skulle dö, berättar Sirena för Aftonbladet.

1 av 3 | Foto: privat
Pappa Nour Saberg tillsammans med dottern Sirena.

”Vi grät hela familjen”

Sirena berättar att hon var chockad efter händelsen:

– Det var jätteläskigt. Jag trodde jag skulle fastna där för alltid, säger hon.

Efter Sirena drogs upp ur bubbelbadkaret – gick en hel del hår av, vilket fortfarande gör ont. Hon mår bra, men vägrar att bada i bubbelbadkaret igen.

– Barn skriker ju, men det var lite allvarligare den här gången. När jag fick se att hon höll på att drunkna, drabbades jag själv av panik och visste inte riktigt vad jag skulle göra, berättar pappa Nour och fortsätter:

– Det var en mycket hemsk upplevelse, vi grät hela familjen och tackade ödet att hon inte gick bort, det var väldigt väldigt nära.

1 av 2 | Foto: privat

Vill varna andra

Familjen har haft bubbelbadkaret sedan 2014 och har aldrig varit med om något liknande. Under veckan ska de ta kontakt med leverantören Bauhaus, där de köpt badkaret.

– Jag vill att de ansvariga ska se till att en liknande situation aldrig ska behöva upprepas i framtiden. Den här gången hade vi tur, men det är inte säkert att alla har det när något liknande händer, säger Nour Saberg.

Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus, svarar Aftonbladet via mejl:

Vi har aldrig varit med om detta tidigare och tar det självklart på största allvar. Vi kommer omgående ta kontakt med leverantören och inköpsansvarig på Bauhaus för att kunna informera ut till varuhusen och även till kunder.”, skriver han.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Eslöv

Skåne

Familj

Olycka