Nu får lärarna betyg av sina elever

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-07

"Vi vill att det blir diskussioner i klassrummen"

Nu ska försöket i Malmö där lärarna fick betyg av sina elever bli permanent.

Nästa år kommer 3 000 grundskolelärares agerande i klassrummet att betygsättas av 24 000 elever.

Tidigare i år genomfördes en pilotstudie med 30 lärare som fick betyg av 540 elever i årskurs tre till nio.

Henric Kahlmeter är ordförande i gruppen som håller i projektet, ”Kamel” - kvalitetssäkring av mötet elever/lärare:

– Vi tycker det första försöket gick bra, men det finns en del frågor vi vill titta närmare på, säger han.

Ytterligare en studie ska genomföras med runt 300 lärare och 3000 till 4000 elever utdelade på tio skolor i Malmö.

Klart till våren

– Det blir mer intressant nu, tidigare hade vi bara med lärare som anmälde sig frivilligt. Nu får vi ett spektra av lärare som är väldigt emot metoden och lärare som för, säger Henric Kahlmeter.

Men till våren 2010 ska systemet där eleverna betygsätter sina lärare bli permanent – något som alltid varit målsättningen.

Alla lärare och elever på grundskolorna i Malmö kommer att omfattas.

Få igång ett samtal

Huvudsyftet är att elevernas betyg, eller omdöme av lärarna, ska användas för att få igång ett samtal mellan lärare och elever om undervisningen.

– Vi är rätt så ointresserade av vad den enskilda läraren får för resultat. Det som är intressant för oss är att det uppstår en diskussion om klimatet i klassrummet och lärandemiljön, säger Henric Kahlmeter.

Lärarnas fackföreningar har varit kritiska till metoden. Och menar att betygen kan användas emot lärarna och bli lönegrundande.

Allt tillgängligt på internet

– Det kommer inte påverka lärarnas löner, det är inte syftet. Syftet är inte heller att arbetsgivaren ska ha de här uppgifterna primärt, utan syftet är att eleverna ska ha det för att underlätta sina diskussioner med lärarna, säger Henric Kahlmeter.

Vad händer om en lärare skulle få ett riktigt dåligt omdöme?

– Då är det viktigt att man känner sig trygg när man återför resultatet till klassen. Vi ska göra en handbok med enkla metoder för det. Och läraren ska alltid kunna få hjälp av skolans arbetsledning.

Kan det inte bli så att lärare med impopulära ämnen få sämre resultat?

– Elever är av erfarenhet väldigt förnuftiga, de brukar skilja på det. De är väldigt kloka, så jag tror inte det kommer bli ett problem alls.

Tanken är att lärarna ska få betyg en gång om året. Men allt material ska finns tillgängligt på internet för både lärare och elever att använda när de vill.