Flera flygplatser hamnar i kylan

NYHETER

Linköpings flygplats kan få upp till 75 procent ersättning för underskott

Flera kommuner drabbas av en ekonomisk smäll och resenärerna får längre restider om Flygplatsutredningens förslag förverkligas.

Flygplatser som Landvetter och Malmö kan säljas och LFV bör bolagiseras.

Driftstödet på drygt 100 miljoner blir även i fortsättningen oförändrat. Men färre flygplatser får dela på det statliga bidraget, som ska täcka flygplatsernas underskott.

Utredaren Christina Rogestam föreslår att landets flygplatser delas in i nationellt strategiska flygplatser, regionalt strategiska flygplatser och övriga flygplatser.

Rangordningen har bland annat gjorts efter hur många passagerare flygplatserna har, restider och närheten till andra flygplatser.

De fyra flygplatser som hamnar i kategorin övriga flygplatser riskerar att bli helt utan pengar. Det gäller Borlänge, Norrköping, Storuman och Västerås som sammantaget kan tappa 13 miljoner kronor.

Katastrof

Storumans kommun äger flygplatsen. Förra året fick kommunen ett statligt stöd på 8 miljoner kronor för att klara driften enligt kommunstyrelsens vice ordförande Bengt-Göran Burman.

– Det är en katastrof för oss. Vi är inne i en expansiv period med nya gruvor bland annat. Vi är beroende av flyget, säger Burman.

Och att kommunen själv skulle kunna stå för kostnaderna tror han inte.

– Det klarar inte en glest befolkad kommun som vår.

Norrköping och Västerås fick inga pengar förra året, medan Borlänge de senaste åren fått i snitt 3,5 miljoner kronor för att täcka upp flygplatsens underskott.

För Borlänge får bortfallet marginell betydelse då flygplatsen genom ett kommunägt bolag också driver Mora flygplats, som ska få mer pengar.

Alternativa flygplatser

Men Christina Rogestam hävdar att det finns alternativa flygplatser att välja mellan på de aktuella orterna.

– För Storumanborna innebär förslaget att de får resa åtta mil till närmaste flygplats i stället för som nu fyra mil, säger Christina Rogestam.

Hon tänker då främst på flygplatsen i Lycksele, men även på flygplatsen i Vilhelmina. Restiden från Storuman till Lycksele fördubblas från en halv timme till en timme.

– Det är en realitet för de flesta resenärer i Sverige att det tar runt en timme att resa till närmaste flygplats, säger Christina Rogestam.

Hon föreslår också att sju flygplatser i kategorin regionalt strategiska och som ägs och drivs av LFV ska få kommunala eller privata delägare.

Bolagisering

Christina Rogestam föreslår också att Luftfartsverket, som i dag är ett affärsverk, 2009 ombildas till två fristående aktiebolag, ett bolag för flygplatsdrift och ett för flygtrafikledning.

– Att bolagisera är ett sätt att öka effektiviteten, säger Christina Rogestam.

Luftfartsverket får också klartecken att studera förutsättningarna för en försäljning av flygplatser som exempelvis Landvetter eller Malmö.

Utredningsförslaget ska ingå i regeringens infrastrukturproposition som presenteras i mars nästa år.

TT