Kabelfel bakom strömavbrottet

NYHETER

Felen åtgärdas men orsaken är fortfarande oklar

Måndagens strömavbrott lämnade 65 000 av Fortums kunder utan ström i nästan en timme.

Händer det igen kan hälften av dem bli strömlösa i lika lång tid.

Klockan 13.34 på måndagseftermiddagen uppstod två fel samtidigt i en högspänningsledning mellan Värtan och Tegnerberget. Det ena felet var ett tekniskt fel på en kabel och det andra felet låg i en kabelskarv.

65 000 av Fortums kunder på Gärdet, Östermalm, Norrmalm och Vasatan blev lämnade utan el.

Efter 41 minuter, klockan 14.15, kom strömmen tillbaks.

– Vi har hittat felen men fortfarande inte vad som orsakade avbrottet. Det troliga är att det rör sig om ett materialfel i kabelisoleringen – men vi vet inte säkert och kommer att skicka det berörda biten på analys, säger Bengt Almgren, regionchef på Fortum till aftonbladet.se.

”Onormalt driftläge”

För de 32 000 kunderna i Vasastan och Norrmalm är framtiden oviss. Tills felen är helt åtgärdade – vilket enligt Fortum kan dröja till slutet av veckan – är de försatta i ”onormalt driftläge”.

– Det borde inte bli några nya avbrott. Men blir det så kommer de kunderna att bli utan el i cirka en timme, förklarar Carola Hjerthén, kommunikatör på Fortum.

Anledningen är att det vid ett nytt strömavbrott inte är möjligt med en snabbomkoppling. Utan ytterligare tidskrävande omkopplingar måste då till.

Ingen ersättning

Enligt lag är Fortum, som elleverantör, endast skyldig att ge ersättning till de kunder som varit utan el i över tolv timmar.

– Vi har inte diskuterat någon ersättning men för den som har skadeståndsanspråk kan man lämna in dem till Fortum eller till sitt försäkringsbolag, säger Carola Hjerthén.

Med tanke på det som hänt – kan man lita på Fortum som elleverantör?

– Ja.