Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Gustav Adolf

Mejeritoppen vädjar i massmejl: ’Följ oss...’

Uppdaterad 2019-07-29 | Publicerad 2016-02-03

Här är kommunikationschefens vädjan

Inför ”Uppdrag granskning” som sänds i SVT på onsdagskvällen försöker Arla nu få journalister och andra opinionsbildare att sprida deras bild. Detta i ett massmejl som inleds med orden:

”Hej! Du är en stark röst i samhällsdebatten”, skriver kommunikationschefen Gunnar Gidefeldt.

Arlas kommunikationschef försöker sprida en annan bild – via journalister.

SVT:s ”Uppdrag granskning” avslöjar på onsdagen att kooperativet Arlas chefer spenderar böndernas pengar på resor, krogbesök, sprit och cigaretter.

Samtidigt som många av Sveriges mjölkbönder rasar mot ledningen försöker Arla själva nu sprida en annan bild av det hela.

I en debattartikel i Dagens Industri försökte vd:n Henri de Sauvage förekomma granskningen genom att själv berätta att pengar spenderats på fel sätt.

”Du är en stark röst”

Nu har Arla tagit till ytterligare ett knep för att nå ut med sin version. I ett massmejl som skickats till flera journalister och andra opinionsbildare skriver kommunikationchefen Gunnar Gidefeldt:

Du är en stark röst i samhällsdebatten. Det är därför jag skriver till dig. Ikväll sänder Uppdrag granskning ett reportage om Arla. Det tredje i ordningen på mindre än ett år, kanske ska tilläggas”.

Mejlet har skickats ut till bland annat Sydsvenskans Andreas Ekström, som själv kallar det ”otroligt provocerande” i ett inlägg på Twitter. Det har även skickats till bland andra TT-journalisten Owe Nilsson, GP:s krönikör Emanuel Karlsten och Aftonbladets egen kolumnist Oisín Cantwell.
Här är mejlet från Arlachefen i sin helhet:
Hej!
Du är en stark röst i samhällsdebatten. Det är därför jag skriver till dig. Ikväll sänder Uppdrag granskning ett reportage om Arla. Det tredje i ordningen på mindre än ett år, kanske ska tilläggas.
Och nej, jag är inte ute efter sympati. Jag vill bara berätta att vi kommer fakta-twittra under hela programmet. Uppenbarligen har vi på Arla varit dåliga på att berätta vår story. Tex att det är vår egen internutredning från 2014 som UG nu försöker göra till sitt eget avslöjande. Eller att de undviker att berätta om alla de åtgärder och nya rutiner och riktlinjer som blev resultatet av vår utredning.
Men lika bra att jag slutar där. Följ oss istället med start 20.00 på @arlasverige.
Besök gärna min nystartade blogg där jag delar med mig av tankar och reflektioner kring aktuella ämnen som rör Arla i synnerhet och mejeribranschen i allmänhet. http://www.arla.se/gunnars-blogg
Mvh
Gunnar

Följ ämnen i artikeln