Läraren Fredrik ville ha ordning i skolan – så här gick det

Foto: Fredrik Andersson.
NYHETER

Läraren Fredrik ut med att lektionerna skulle börja på utsatt tid och att eleverna skulle vara tvungna att lämna in sina arbeten i tid.

Men det blev inte som han hade tänkt sig.

– Man blir inte profet i sin egen hemstad, säger han.

För ett år sedan tröttnade läraren Fredrik Andersson på sina elevers uppträdande och skrev ett Facebookinlägg där han deklarerade vilka ordningsregler som kommer att gälla i fortsättningen.

"Från och med i morgon...

...börjar lektionerna EXAKT på utsatt tid. Varenda minut man kommer sent kommer knappas in som ogiltig frånvaro (systemet tillåter inte att man anger sekunder)

...gäller utsatta datum och tider för inlämning utan undantag. Enda giltiga skälet kommer vara om en förälder ringer till mig och förklarar varför deras barn inte lämnat in sitt arbete.

...tillåts inte längre skäl som "jag orkar inte" eller "jag har ingen lust" om inte läkarintyg säger något annat", skrev han bland annat i inlägget som blev enormt uppmärksammat.

”De hakade inte på”

Nu har det gått ett år. Fredrik säger att han fick mycket positiv respons av cheferna i kommunen, men att kollegorna på skolan inte har varit lika entusiastiska.

– De hakade inte på. Det är svårt att försöka genomföra saker själv. Så det har blivit en variant av det jag skrev på mina lektioner, men det är inget som har förändrats på hela skolan.

På sina egna lektioner har han varit stenhård med att starta lektionerna på utsatt tid och att eleverna måste lämna in sina arbeten i tid.

– I vissa klasser har det funkat bättre än andra. Vissa har visat en enorm utveckling och mått bra av att få tydlig struktur.

Fredrik är lärare för sex klasser. Enligt honom har ordningsreglerna fungerat i fyra av dem.

– Vissa har blivit motvals och skitit i det totalt.

”Kanske inte orkar”

Fredrik vet inte varför de andra lärarna på skolan inte vill införa reglerna.

– De kanske inte orkar ta konflikten. Eller så är sena ankomster och telefoner inget de stör sig på. Ytterst få kollegor dunkade mig i ryggen och sa "det där gjorde du bra". Det har varit tyst. Det är en märklig situation.

Har du några tips till lärare som vill införa reglerna?

– Jag tror på tydlighet och struktur från dag ett. Tala om från början exakt vad som gäller i ditt klassrum. Man kan upplevas som överdrivet hård i början, men efter en tid förstår eleverna. Då har man vunnit mycket.

Önskar att föräldrarna tog mer ansvar

Många föräldrar har hyllat Fredrik för initiativet. Men han önskar att de tog mer ansvar för att uppfostra eleverna.

– De måste ha de här diskussionerna hemma. Föräldrarna borde berätta vad som händer om man kommer sent till jobbet eller sitter på Facebook på arbetstid. Mycket av det jag har reagerat på är inte en skolfråga, utan något eleverna ska ha med sig hemifrån.

ARTIKELN HANDLAR OM