Leverantörens fel slog ut SJ:s system

NYHETER

SJ hade problem med sitt biljettsystem och kunde inte sälja några biljetter.

Felet låg hos biljettleverantören och pågick i flera timmar, men kunde avhjälpas, efter många klagomål, vid 19.40.

”Det är för närvarande störningar i vårt bokningssystem. Det kan därför vara problem att köpa biljetter på SJ.se, via appen och i biljettautomater. Vi beklagar detta och gör allt vi kan för att lösa problemen”, skrev SJ på sin webbsida.

Problemet drabbade kunderna från klockan 11 i förmiddags, enligt SJ. Men resenärer som Aftonbladet har varit i kontakt med uppger att problemet fanns redan vid klockan 18 måndag kväll.

– Varför går man inte ut med relevant information? Då borde det kunna stå råd och tips. Jag har ringt de som säljer biljetter och de kommer inte heller in i systemet, säger Gunnel Zenk, en av många som försökte få biljett.

Felet låg hos leverantören

Maja Ratt vid SJ:s pressjour säger att problemet låg hos deras biljettleverantör Linkon.se. Hon uppmanade kunder som desperat behövde åka, under krisen, att gå till tåget utan biljett.

– De kunder som verkligen behöver resa kan kontakta personal precis innan man kliver ombord på tåget, sa Maja Ratt.

SJ meddelade senare på tisdagskvällen att felet var avhjälpt och att det nu ska fungera som normalt att köpa biljetter.