Sömnbrist dödsfara bakom ratten

Publicerad:
Uppdaterad:

Nära en tredjedel av aftonbladet.se:s läsare har slumrat bakom ratten.

Var femte bilolycka beror på trötthet.

Lågt räknat.

Och det är inte ovanligt med slummer på vägarna.

Nästan var tredje av aftonbladet.se:s läsare har någon gång somnat vid ratten.

Sömnbrist och trötthet är ett lika allvarligt problem som rattfylleri. Det framkom på det internationella seminarium om sömnbrist bakom ratten som pågår på Karolinska institutet i Stockholm.

Enligt undersökningen beror var femte bilolycka på rattslummer.

Minst.

Det innebär att 40-50 människor dör i trafiken varje år på grund av trötthet.

– Och siffrorna är en klar underskattning, säger sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt till aftonbladet.se.

Svårt att bevisa

Det är av naturliga skäl svårt att bevisa att en olycka har orsakats av rattslummer, menar Åkerstedt.

– Och i Sverige gör polisen inte tillräckligt med utredningar för att ta reda på hur ofta det sker, säger han.

Enligt Åkerstedt är det förutom yrkesförare nattskiftsarbetare och semesterresenärer som löper störst risk att slockna.

– Det går helt enkelt inte att gå upp klockan fyra på natten för att köra till fjällen. Det är livsfarligt, säger han.

"Nollvisionen omöjlig"

Aftonbladet.se ställde frågan ”Har du somnat bakom ratten?” till våra läsare.

Strax innan 21 hade över 18 000 personer svarat. Av dem hade 26,9 procent – alltså nästan en tredjedel – någon gång slumrat till på vägen.

Något som inte Åkerstedt är förvånad över.

– Jag hade gissat på hälften, säger han.

Han efterlyser nu ökad kunskap i ämnet av berörda myndigheter. Dessutom vill han att mer information om trötthetens konsekvenser ska införas i körkortsundervisningen, framför allt till blivande yrkesförare.

– Nollvisionen är omöjlig att uppnå om man inte gör detta, säger han.

Anna-Maria Carnhede

Publicerad: