Krockskyddet blir allt viktigare för bilköparna

NYHETER

Därför får det inte finnas något oklart när det gäller stjärnor och poäng i krocktesterna.

EuroNcap har testkrockat bilar i åtta år men nu är det dags att bestämma vad som ska ingå i proverna, och hur redovisningen ska gå till.

Från början bestod testerna av endast tre moment: front- och sidokrock plus ett särskilt fotgängarprov.

År 2001 byggdes testet ut till att även omfatta bältesvarnare och från 2003 även skydd av barn.

Men det är bara krockprovet och bältespåminnaren som ingår i de fem stjärnorna som utgör huvudbetyg, och som alla pratar om. De två andra testdelarna har kommit i skymundan.

Men i takt med att allt fler bilar får fem stjärnor väljer många tillverkare nu att lägga ihop de olika stjärnbetygen för att skilja sig från de ”andra” femmorna.

Till exempel gick Volkswagen snabbt ut med ett pressmeddelande och talade om att VW Golf fått totalt tolv stjärnor i senaste EuroNcap-omgången: fem i krockprovet, fyra i barnskydd och tre för skydd av gående. Det högsta betyget någonsin. Honda sa att deras Jazz är säkraste bilen i sin klass med tio stjärnor. Volvo meddelade belåtet att Volvo S40 är världens säkraste bil med toppbetyg från EuroNcap, amerikanska Ncap samt likaledes amerikanska Insurance Institute for Highway Safety, IHS.

Snart kommer också alkolåsen att räknas in bland säkerhetsmomenten, och det är absolut inget fel eftersom rattfylleriet ligger bakom var fjärde dödsolycka. Därmed blir det ett antal nya stjärnor att hålla reda på för köparna.

För att inte allt ska bli söndersplittrat föreslår jag att delstjärnorna läggs ihop till en totalsumma – som jag gjort i tabellen för den senaste krockomgången.

Men fortfarande är det själva krockmomentet som är den viktigaste informationen om hur krocksäker bilen är. Men även här gäller det att se upp.

Som jag redan skrivit ingår bältespåminnare i poängen för front- och sidoskydd.

Allt fler tillverkare inser att det går att få "gratispoäng" genom att installera påminnare, och på så vis dölja ett sämre krockskydd.

Ta till exempel nya Volvo S40 som inte skulle fått fem stjärnor, utan de tre poäng man kunde tillgodogöra sig för bältespåminnarna.

När Volvohandlarna talar om att modellen fått fem stjärnor i EuroNcap tror jag inte att de informerar kunderna om att det är tack vare bältesvarnarna.

Missförstå mig rätt, bältespåminnare är mycket bra (S40 har till och med påminnare i baksätet) men det får inte bli ett sätt att inte utveckla krockskyddet.

Jag var själv med vid det allra första krockprovet som EuroNcap genomförde på Transport Research Laboratory i Crowthorne utanför London 9 december 1996.

Bland åskådarna fanns också dåvarande kommunikationsministern Ines Uusmann.

Jag kommer ihåg hur hon hoppade högt av smällen när bilen (även det en Volvo S40) körde in med full kraft i krockbarriären.

Med darrande röst vände hon sig till mig och sa:

”Jag är glad att jag inte satt i. Det här kommer jag att tänka på varje gång jag sätter mig bakom ratten.”

Ines Uusmann är inte ensam om att tänka på säkerheten.

I dag är bilarnas krockskydd viktigare än både bränsleförbrukning och utseende när köparna ska välja ny bil.

Därför får det inte råda några tveksamheter omkring poängen och stjärnorna.

Signaler

Sven-Anders Eriksson vet när det slår om.

Sven-Anders Eriksson

ARTIKELN HANDLAR OM

Trafik