Olyckslok tuffade in på Stockholms central

avTT

Foto: Claudio Bresciani/TT
Ångloket F1200 anländer till Centralstationen.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Efter omfattande reparationer gick F 1200 i trafik i Sverige till 1935. Då hade alla större svenska banor elektrifierats och loket såldes till Danmark där det var i bruk ända in på 1960-talet.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Med på tåget var 50 inbjudna gäster och man stannade i Getå för att hålla en tyst minut.
Foto: Claudio Bresciani/TT
SJ köpte tillbaka loket 1963 för man ville bevara det i sin samling och sedan dess har Järnvägsmuseet haft det.
Foto: TT
Sveriges hittills svåraste tågolycka inträffade kvällen den 1 oktober 1918 i Getå. Loket och sju vagnar störtade ner från flera meters höjd och fattade eld.

Den 1 oktober 1918 inträffade den värsta tågolyckan i Sveriges historia vid Getå strax norr om Norrköping. På måndagskvällen, exakt hundra år efter olyckan, kördes samma sträcka – med samma lok.

Ångloket F1200 anlände till centralstationen i Stockholm och möttes av tågentusiaster som stod redo med sina mobilkameror.

Det var på kvällen den 1 oktober 1918 som ångloket närmade sig Getå. Där hade den åtta meter höga järnvägsbanken rasat ner i Bråviken och i mörkret störtade loket och sju av tio vagnar rakt ner i gropen. 41 människor omkom.

– Vi vill hedra och uppmärksamma det och med ångloket som var med i olyckan köra tåget som aldrig kom fram, sade Henrik Reuterdahl, tågtrafikchef vid Järnvägsmuseet, till TT tidigare.

Tragedin till trots var det inte slutet för det 143 ton tunga ångloket, som hade tillverkats endast fyra år tidigare. F 1200 bärgades ur gropen och togs i trafik igen tack vare att spår byggdes ner i gropen som loket kunde släpas upp på.