Högsta chefen för Espresso House: ”Blir ledsen om människor mår dåligt”

Espresso House är en av Sveriges största arbetsgivare för unga.

Det ställer hårda krav på företagets toppskikt, menar färska vd:n Anssi Thureson.

– Vi har mycket arbete kvar att göra, säger han.

Anssi Thureson förde Espresso House till Finland, och sedan lotsade han företaget genom pandemin. För ett halvår sedan tog 46-åringen från Helsingfors över som vd för hela den svenska fikagiganten. Det innebär att han är högst ansvarig för en verksamhet som spänner över fem länder och har runt 7 000 medarbetare.

– Espresso House är verkligen ett speciellt bolag. Vi har en unik, nordisk inställning till allt vi gör.

– Det finns ett bra svenskt ord som beskriver vår kärna, och det är ”plantskola”. Många av våra anställda är unga, och det innebär att vi också har många unga chefer. Då måste vi se till att ge dem rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb.

Espresso Houses vd Anssi Thureson.
Espresso Houses vd Anssi Thureson.

”Storleken ställer krav”

En hel del av problemen som Aftonbladet först kunde rapportera om under hösten 2019 berodde på företagets snabba expansion, menar Anssi Thureson.

– Vår storlek ställer nya krav på rutiner och dialog. Vi har gjort väldigt mycket på dessa områden, och vi har en helt annan grund att stå på nu. Men en hel del arbete återstår.

Vd:n listar åtgärder som förbättrad introduktion för nyanställda, utbyggd utbildning och ett nytt schemasystem.

– Tidigare så låg ansvaret för att lära upp nya på varje chef. Det gjorde att det kunde spreta mycket. Nu har vi infört ett digitalt system som gör att alla får samma genomgångar.

– I början av 2022 lanserade vi också en kommunikationsverktyg som gör att alla anställda kan kommunicera med varandra. Det har varit väldigt uppskattat.

”Målet är att alla våra anställda ska trivas”, säger Thureson.
”Målet är att alla våra anställda ska trivas”, säger Thureson.

”Unga vill bli lyssnade på”

En av de som slagit larm om fortsatta missförhållanden på kafékedjan är Sabina, 20. Hon efterlyser ett ökat ansvarstagande från bolagets toppchefer.

Anssi Thureson håller med om att ledningen har en viktig roll i att förbättra arbetsmiljön.

– Naturligtvis har jag och mina närmsta kollegor ett mycket stort ansvar. Det är väldigt viktigt för mig att våra anställda mår bra. Om det är någon som inte gör det så vill jag få reda på det för att kunna vidta åtgärder.

– Om personalen är stressad så påverkar det hela upplevelsen på våra kaféer. Det går ut över gästernas intryck och riskerar att påverka hela verksamheten negativt.

Flera har slagit larm om fortsatta missförhållanden på kafékedjan.
Flera har slagit larm om fortsatta missförhållanden på kafékedjan.

Anssi Thureson menar att dagens ungdom ställer högre krav på sina arbetsgivare jämfört med tidigare.

– Det är fascinerande att arbeta med unga. När jag hade mitt första jobb på posten i Finland så skulle jag aldrig drömma om att knacka på högsta chefens dörr.

– Men nuförtiden vill unga uttrycka sig och bli lyssnade på. De är otroligt skarpa och snabba. Världen förändras.

Vad anser du om den förändringen?

– Bra fråga, säger vd:n med ett skratt.

Sedan blir han snabbt allvarlig igen och pekar mot sitt huvud.

– Ofta finns visdomen inte här, utan den finns hos våra anställda som arbetar ute i verksamheten varje dag. Det är väldigt viktigt att lyssna på dem.

Vad vill du säga till en ung person som mått dåligt av att arbeta på Espresso House?

– Alla minns sin första arbetsdag i livet. Om människor haft negativa upplevelser av att jobba hos oss så gör det mig ledsen. Då skulle jag vilja få möjlighet att sitta ner och prata om vad som gått fel.

– Målet är att alla våra anställda ska trivas. Vi jobbar väldigt hårt för att det ska bli så.

”Vi har mycket arbete kvar att göra”, säger han.
”Vi har mycket arbete kvar att göra”, säger han.
Publisert:

LÄS VIDARE