Malmö stads resebyrå varnar resenärer – för Malmö

NYHETER

Resebyrån Egencia som anlitas av Malmö stad varnar sina kunder – för Malmö.

Resenärer uppmanas att vara på sin vakt och ”följa lokala medier”.

– Vi tycker det är olyckliga formuleringar, säger Anders Mellberg, kommunikationsdirektör i Malmö.

1 av 4 | Foto: Krister Hansson
Skjutningen i stadsdelen Holma i söndags fick resebyrån att reagera.

I söndags kväll vid 20-tiden larmades polisen till stadsdelen Holma i Malmö. På platsen hittade man tre skottskadade män.

Männen, som är i 20- till 30-årsåldern, fördes med ambulans till sjukhus och två av dem hade inledningsvis allvarliga skador. På måndagsmorgonen vårdades fortfarande en av de skjutna på sjukhus.

Händelsen fick den stora affärsresebyrån Egencia att reagera och man skickade ut ett mejl till de kunder som bokat resor till Malmö.

”Olyckliga formuleringar”

Aftonbladet har tagit del av meddelandet. Där står det bland annat att man ska undvika området. Man uppmanar även sina kunder att iaktta försiktighet, vara på sin vakt och följa händelseutvecklingen i lokala medier.

Malmö stad är en av Egencias kunder, varför man fick mejlet skickat till sig. Malmös kommunikationsdirektör Anders Mellberg säger att många tjänstemän i Malmö blev upprörda över meddelandet.

– Vi tycker det är olyckliga formuleringar. Det är anmärkningsvärt att man skickar ut ett sådant här mejl till sina kunder, man undrar ju vilka rutiner de har för att värdera händelser i Sverige, säger han.

”Inte särskilt kompetent”

Meddelandet ledde till att Malmö stad kontaktade resebyrån för att få en förklaring.

– Det är tråkigt, vi har kontaktat dem och sagt att vi inte accepterar den här typen av felaktiga verklighetsbeskrivningar. Det är upprörande att man beskriver staden i en kontext där det uppfattas som farligt, säger Anders Mellberg och fortsätter:

– Jag tycker det är bra att de informerar om exempelvis tunnelbanestrejker och liknande som har betydelse för mig som resenär, men det handlar om att värdera händelser. Det här är inte särskilt kompetent.

Michael Schüller är vd för Egencia i Sverige. Han berättar att man centralt bevakar händelser runt om i världen och informerar sina kunder.

– Sedan uppmärksammar vi dem på det. Om en skjutning i Holma har den digniteten kan man eventuellt diskutera, men grundtanken är att informera, säger han.

Egencia: ”Ska se över rutinerna”

Man kommer emellertid att se över sina rutiner, berättar Michael Schüller.

– Vi informerar hellre en gång för mycket men samtidigt tar vi till oss av den här kritiken. Vi kommer att se över rutinerna och bli mer relevanta lokalt. En lokal validering, kan man kalla det för.

Egencias varningsmejl kommer inte att få några följder för Malmö stads framtida samarbete med resebyrån, enligt kommunikationsdirektör Anders Mellberg.

– Nej, detta var olyckligt men det kommer det inte att få, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM