Fraktfartyg på grund vid pappersbruk

NYHETER

Ett fraktfartyg gick på grund nära inloppet till pappersbruket i Mönsterås söder om Oskarshamn.

Ingen person skadades och ingen olja läckte.

– Vi bedömer att orsaken är ett tekniskt fel, säger Fredrik Tyrén, räddningsledare på Kustbevakningen.

Fartyget, som är 120 meter långt, gick på grund strax efter fem på tisdagseftermiddagen.

– Det är ganska odramatiskt. Det är ett större fartyg som har fått ett fel på rodret och girat på grund. Inga personskador, ingen fara för liv, säger Christer Ekeroth på sjö- och flygräddningscentralen JRCC.

Eftersom det inte är fara för liv har sjöräddningen lämnat över ansvaret till Kustbevakningen.

Fartyget, ett så kallat bulkfartyg, är lastat med cirka 5 000 ton massaved. Ombord finns uppskattningsvis 320 000 liter diesel. Det grundstötte under inseglingen mot Mönsterås.

Bedömdes intakt

Kustbevakningen skickade miljöräddningsfartyg från Oskarshamn.

– Vårt fartyg har möjlighet att ta upp olja från havet och utföra de åtgärder som brukar vara aktuella i sådana här fall, säger Mattias Lindholm, presstalesperson vid Kustbevakningen.

Första prioritet var att hindra olja från att komma ut i havet. Efter undersökning bedömdes fartyget intakt och att ingen olja läckt.

Hur hanterar man ett så här stort grundstött fartyg?

– Det beror helt på hur botten ser ut och hur hårt det står och med vilka delar av skrovet. Antingen går det loss själv eller så behöver det assistans, säger Mattias Lindholm.

– Står det hårt kan man behöva ta bort hela eller delar av lasten. Då förs det troligtvis över till ett annat fartyg, det kallas att man läktrar, men det kritiska är var bränsletankarna finns ombord i förhållande till grundet.

Ingen misstanke om brott

En nykterhetskontroll visade negativt resultat och det finns ingen misstanke om brott.

– Vi bedömer att orsaken är ett tekniskt fel. De uppgifter vi har samlat in under kvällen ombord på haveristen tyder på att man agerat helt korrekt ombord för att minimera skadorna, säger Fredrik Tyrén, räddningsledare på Kustbevakningen, i ett pressmeddelande.

Kustbevakningen fortsätter att samla in information ombord på fartyget. Läget följs kontinuerligt upp då det aldrig är riskfritt med ett fartyg på grund som nöter mot berg, lyder pressmeddelandet.

Fartygets ägare ansvarar för att ta fram en bärgningsplan. Planen måste godkännas av Kustbevakningen och Transportstyrelsen innan försök att få loss fartyget kan påbörjas.

Transportstyrelsens inspektörer väntas ombord på onsdagsmorgonen, då även bottenundersökningar kan göras av Kustbevakningens räddningsdykare.

ARTIKELN HANDLAR OM

Oskarshamn