Renoveringen av getingmidjan är i gång

avTT

Foto: Erik Simander/TT
I dag påbörjades det största underhållsarbetet hittills på svensk järnväg. "Getingmidjan" i centrala Stockholm ska bli som ny och ombyggnaden kommer att påverka drygt 450 000 resenärer under åtta veckor.
Foto: Erik Simander/TT
Linda Karlberg är en van tågresenär, men blev lite orolig av omställningen.
Foto: Erik Simander/TT
Man räknar med att 450 000 resenärer påverkas av banarbetet.
Foto: Erik Simander/TT
Anja Sandberg, planeringschef, och Daniel Lock, säkerhetschef, båda från MTR Express.
Foto: Erik Simander/TT
Under banarbetet blir Stockholm södra och Flemingsberg nya slutstationer, där resenärer kan kliva av och byta till pendeltåg för att ta sig in till Stockholm central.
Foto: Erik Simander/TT
"Det handlar mest om ifall tåget går dit det ska och om det är försenat", säger Daniel Lock från MTR Express om resenärernas vanligaste frågor. I dag fanns han på plats på Södra station tillsammans med kollegan Anja Sandberg.
Foto: Erik Simander/TT
Den som kommer med tåg söderifrån och vill resa in till Stockholms central kommer inte längre än till Södra station. Där kan resenärer byta till pendeltåg.
Foto: Erik Simander/TT
Södra station.
Foto: Erik Simander/TT
Informationen ska hjälpa resenärer att hitta rätt.
Foto: Erik Simander/TT
I dag påbörjades arbetet med den så kallade getingmidjan, spåren mellan Stockholm central och Stockholms södra.

I dag påbörjades arbetet med den så kallade getingmidjan, spåren mellan Stockholm central och Stockholms södra. Under åtta veckor kommer en av landets mest trafikerade tågsträckor att vara avstängd, något som påverkar många resenärer.

Under banarbetet blir Stockholm södra och Flemingsberg nya slutstationer, där resenärer kan kliva av och byta till pendeltåg för att ta sig in till Stockholm central.

Linda Karlberg från Timrå är en van tågresenär, men omställningarna i och med banarbetet gjorde henne förvirrad när hon i dag blev tvungen att åka till Södra station, som hennes tåg mot Landskrona skulle gå från.

– Det var väldigt otydligt på biljetten. Men det har gått bra. Jag är glad över att jag hade lite mer än en timme på mig, säger hon.

– Det var bökigt att hitta till rätt plattform. Det gjorde att det blev lite extra.

450 000 resenärer påverkas

Renoveringen av rälsen och stålet, som är från 1950-talet, pågår fram till den 20 augusti. Avstängningarna fortsätter sedan på samma sätt fram till och med sommaren 2020. Arbetet med getingmidjan ska vara färdigt 2021.

Man räknar med att 450 000 resenärer påverkas av banarbetet. En av dem är Tarja Nordling. Hon är bosatt i Örebro, men skulle under måndagen resa från Stockholm till Katrineholm. Att hon fick ta tåget från Stockholms södra i stället för Stockholm central innebar inga problem för henne.

– Det var väl markerat och lätt att följa, säger hon till TT.

Inte heller Björn Stockhaus, som bor i Tumba, har hittills haft några problem med banarbetet. I dag reser han till Göteborg med sin familj.

– Det har varit informativt, säger han.

"Tagit det med ro"

På plats på perrongen står Anja Sandberg, planeringschef, och Daniel Lock, säkerhetschef, båda från MTR Express. De har redan fått många frågor från resenärer.

– Det handlar mest om ifall tåget går dit det ska och om det är försenat, säger Daniel Lock.

Hittills har banarbetet orsakat några förseningar, men han menar att resenärerna ändå har hållit humöret uppe.

– Folk har tagit det med ro.

ARTIKELN HANDLAR OM

Trafik