”Jag är lurad”

avJoachim Kerpner

NYHETER

Miljövänligt – nähä, det var det inte

1 av 3 | Foto: Magnus Sandberg
Miljöblåsning 1  Einstein hade säkert valt rätt.För oss andra är det svårare.Att försöka vara miljövänlig är rena lotteriet i dag.

Einstein hade säkert valt rätt.

För oss andra är det svårare.

Att försöka vara miljövänlig är rena lotteriet i dag.

Känner du dig förvirrad, lurad och arg?

På kort tid har tre miljösanningar krackelerat.

I går var det tummen ner för bionedbrytbara plastkassar.

Matbutikerna har sålt dem i några veckor. Nu hävdar Naturvårdsverket att kassarna inte bryts ner i landets biogasanläggningar.

För en månad sedan fick tågchartern pisk. Buss är klimatvänligare.

I januari stod etanolbilarna i skamvrån.

När jordbruksprodukter blir biodrivmedel kan det skapa undernäring hos afrikanska barn, enligt en rapport.

Okej. Det är alltså bättre att flyga, köra på bensin och köpa vanliga plastkassar?

Nej. Men för att vi ska slippa känna oss lurade måste vi få rätt information från början. Så här:

Plastkasse – kolla med din kommun

Om din kommun sorterar hushållsavfall som ska bli biogas (det gäller ett 50-tal kommuner), använd inte en bionedbrytbar plastkasse.

Sortera i stället i den särskilda kasse du fått av kommunen.

Bor du i en kommun där matavfallet bränns så är du klimatvänlig om du slänger soporna i din bionedbrytbara påse, särskilt när den är gjord av förnyelsebara råvaror.

Semester – åk tåg inom Sverige

Ska du tågsemestra i Sverige? Då släpper du ut minimalt med koldioxid. Men i Europa är tåget ibland sämre än buss. Det beror på hur stor andel av landets el som produceras av kol. I Tyskland, Danmark och Italien är tåg sämst. I Frankrike och Österrike är det värst att åka buss.

Bil – etanol är bättre än bensin

Funderar du på en etanolbil? Det är bättre än en bensinbil. Men var medveten om risken för undernäring i Afrika och de usla arbetsvillkoren för arbetarna som skördar sockerrör till den brasilianska etanol vi tankar med. Å andra sidan sänker den brasilianska etanolen koldixoidutsläppen med 85 procent, jämfört med bensin. Och odling av biobränslen är en chans för världens fattiga att tjäna mer pengar, menar många forskare.

ARTIKELN HANDLAR OM