Julshopping väntas slå nytt rekord
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-26
Och svenskarna handlar allt mer på nätet
15,5 miljarder kronor.
Så mycket pengar kommer svenskarna köpa julklappar för i år.
– Totalt stiger försäljningen med med 7,5 procent i december, jämfört med förra året, säger Jonas Arnberg som är analytiker vid HUI.
Att svensken har fått mer pengar i plånboken är tydligt. Åtminstone om man ser till julklappsförsäljningen.
– I Sverige handlar vi för 4 miljarder mer i år, jämfört med förra året. Totalt handlar vi under december månad för 62 miljarder. Men det är allt i hela december, från 1 december till nyår, säger Jonas Arnberg vid Handelns Utredningsinstitut.
Så allt är inte julklappar i den summan?
– 15,5 miljarder av totalt 62 miljarder kronor går till julklappar.
Lyxigare livsstil
Enligt Jonas Arnberg kan ökningen dels bero på att vi köper dyrare julklappar, men också på en lyxigare livsstil.
– Vi lägger mer pengar även på resor och sådant som inte blir just klappar. Grunden är att vi är inne i en högkonjunktur där fler har jobb, skatten är lägre och vi har högre lön. Plånböckerna är betydligt tjockare i år och då kan man handla lite extra.
GPS-navigatorn blev årets julklapp. Men vilka är de vanligaste klapparna?
– Elektronikbranschen har alltid varit en julklappsbransch med sina hårda paket och det kommer den fortsätta vara. En storsäljare kan bli sodastreamern. Men vi har ingen produkt som sticker ut så pass mycket som GPS-navigatorn.
Men det är väl inget för barnen?
– När vi tittar på årets julklapp är det mest att det ska vara något nytt. Det mest köpta kanske blir en platt-tv, en slips till far, någon typ av strumpa eller bok. Om vi utsåg den mest sålda skulle det nog bli samma vara varje år.
Näthandlen ökar
Enligt HUI sker allt mer av julhandeln nu över nätet.
– Över nätet har vi under hela året haft en försäljningstillväxt på mellan 20 och 30 procent och det tror vi håller i sig även under julen. Och jämfört med tidigare jular vågar konsumenten handla mer över nätet. Vi blir alltmer vana och det blir även handlarna. Vi kan känna oss förvissade om att julklappar kommer i tid och det ger en stark försäljningsökning, säger Jonas Arnberg som är analytiker vid HUI.
Enligt en undersökning från Handelns utredningsinstitut kommer sju av tio svenskar att använda nätet när de jagar klappar. Totalt omsätter internethandeln nu 15 miljarder kronor om året.
Handeln på nätet domineras fortfarande av vissa branscher.
– Det är framför allt elektronik, böcker, skivor och kläder som folk köper.
Vågar vi köpa mer kläder över nätet i dag?
– Det handlar mer om spår av de gamla postorderföretagen som är ganska stora och som nu säljer via nätet. Det är en form av försäljning som alltid har funnits.
Vad finns det för fördelar med att handla via internet?
– Anledningen till att man väljer att handla via nätet är ofta att man får tillgång till ett större utbud av varor och tillgång till lägre priser.
Många av dem som handlar över nätet bor inte i storstäder, utan på orter där det lokala utbudet är lite svagt.
Kan ett annat skäl vara att det är bekvämt att slippa köa i juletid?
– Ja, men det är inte så många som handlar på nätet av bekvämlighet. En viss del gör det så klart, men framför allt gör man det för att man söker varor som man inte hittar på något annat ställe.