Tiger Woods: Nu är han läskigt rik

NYHETER

Snart har han tjänat en miljard dollar på reklam

Glöm Bamses dunderhonung.

Nu är det Tigers energidryck som gäller.

Foto: gott ställt Tiger blir Gatorades nya ansikte och han får en slant för besväret. Snart har han nått den magiska miljardgränsen i reklampengar.

Han får närmare 700 miljoner kronor för besväret – men då har minsann Tiger Woods, 32, valt ut smakerna själv.

I mars släpps sportdrycksjätten Gatorades nya satsning ”Gatorade Tiger”. Och de som vill bli lika duktiga som golfproffset kan välja mellan körsbär, citrus och grapefrukt.

Magisk gräns

– Gatorade har funnits med mig i många år, både när jag tränar och när jag tävlar, säger Woods i ett uttalande.

Avtalet mellan golfstjärnan och sportdrycksjätten är hemligt, men enligt tidningen Golfweek kommer kontraktet, som är giltigt i fem år, att föra stjärnan närmare den magiska gränsen: snart har han tjänat en miljard dollar på reklam.

Kaffereklam

Under de elva år som Tiger Woods varit aktiv har han bland annat hunnit marknadsföra Nikes sportkläder och skor, Accentures finansiella tjänster, Buicks bilar och Gillettes rakhyvlar.

Det här är dock första gången som stjärnan satsar på en dryck – bortsett från ett japanskt kaffemärke som gav honom och svenska frugan Elin en ansenlig summa för ett par år sedan, skriver Yahoo Sports.

Carina Bergfeldt