Plånboken styr fortkörningarna

Publicerad:
Uppdaterad:

Höjda böter avgör hur mycket för fort man kör

Höga böter verkar inte avskräcka - i stället anpassar man sin fortkörning efter bötesbeloppet, visar en ny undersökning.
Foto: ulf höjer
Höga böter verkar inte avskräcka - i stället anpassar man sin fortkörning efter bötesbeloppet, visar en ny undersökning.

Varannan svensk bilist kör för fort - men anpassar sin hastighetsöverträdelse efter bötesbeloppet.

Ju högre böter, desto lägre blir fortkörningen.

Det visar en undersökning som försäkringsbolaget If låtit göra.

Enligt en undersökningen, där 1500 svenska bilister tillfrågades, fortsätter många att köra för fort.

Men förarna verkar vara mer medvetna om riskerna nu än tidigare. I varje fall de ekonomiska.

Hälften av de tillfrågade bilisterna uppger att de anpassar sin hastighetsöverträdelse efter bötesbeloppet och låter den ekonomiska risken styra hur fort de kör.

Sedan bötesbeloppen höjdes i oktober förra året är det betydligt dyrare att köra fortare än tillåtet. Störst är överträdelsen vid hastigheter runt 90 km/tim där tre av tio uppger att de inte håller farten. Vid hastigheter från 30 till 80 km/tim är fortkörningarna betydligt lägre. Bara ca 6 procent av förarna uppger att de kör för fort, enligt undersökningen.

- Sedan oktober sjönk hastigheten med 3 procent under en tid på våra vägar. Det låter inte mycket men det är faktiskt en ganska stor förändring, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.

Räcker inte med höjda böter

Men höjda böter räcker inte för att få stopp på fortkörningarna. Det handlar också om att ändra bilisternas beteende, anser Tingvall.

- Man ska inte moralisera för mycket över andras fortkörningar. Ofta handlar det om hur andra gör och så gör man själv likadant. De flesta bilister påverkar varandra. Kör en lite för fort, så kör snart alla för fort. Och plötsligt ser man ner på den som håller hastigheten och "sinkar" trafiken.

Med hjälp av automatisk övervakning har farten sjunkit på de vägsträckor där kamerorna står. Sex av tio förare uppger att de sänker hastigheten. Men fortfarande kör var tredje svensk bilist för fort på de

oövervakade vägarna, enligt Ifs undersökning.

Tror på ökad övervakning

Claes Tingvall tror på ökad övervakning för att sänka farten. Enligt honom är upptäcktsrisken mer avskräckande för de flesta bilister än själva böterna.

- Om alla håller hastigheten på ett övervakat vägavsnitt så blir det en norm som alla följer. Den som plötsligt tar sig ur kön och gör en omkörning - den personen sticker ut och bryter mot de andras beteende och då reagerar de flesta förare, säger Vägverkets säkerhetsdirektör Claes Tingvall.

Antalet bilister som stoppades för fortkörning under sista kvartalet 2005 uppgick till 46 238 stycken. Motsvarande siffra för sista kvartalet förra året - då böterna höjts - hamnade på 42 326, enligt rikspolisstyrelsens statistik.

- Visst har antalet fortkörningar minskat, säger

Bengt Svensson, inspektör i trafikfrågor på Rikspolisstyrelsen.

"Det handlar om attityd"

– Men fortfarande är det många som kör för fort och tror att de spar mycket tid. Men det krävs väldigt långa körsträckor för att det ska vara värt risken.

Samtidigt ger han stöd för Claes Tingvalls syn på fortkörningen:

- Det hela handlar om en attitydförändring. Sådant tar tid. Det borde vara lättare att hålla hastigheten och vara uppmärksam på trafiken i stället för att sitta och spana efter kameror och poliser längs vägarna, säger Bengt Svensson.

Så mycket höjdes böterna den 1 oktober

Bötesbelopp i kronor från den 1 oktober.

Tidigare bötesbelopp anges inom parentes.

Dino Stén

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN