Tänkvärda affischer ska få unga att rösta

NYHETER

Reklamtävling avgjord - titta på de vinnande bidragen

Nästan 100 000 personer eller en fjärdedel av alla förstagångsväljare struntade i att rösta i valet 1998.

Att göra annonser som får fler att rösta i årets riksdagsval var uppdraget i reklamtävlingen 48timmar.

Studenter från landets reklam- och designskolor blandades i slumpmässiga grupper och fick två dygn på sig att ta fram en helsidesannons för dagspress. Justitiedepartementet som har riksdagens uppdrag att driva demokratifrågor fungerade som en tänkt annonsavsändare.

Med rätt budskap skulle studenterna få förstagångsväljare att verkligen gå och rösta.

Kalle Haasum går på Beckamans reklamskola och tävlade tillsammans med Lennart Lindborg från Berghs och Ulrika Roslund från IHR. Tillsammans gjorde de ett av två segrande bidrag. En provokativ annons som manar till debatt. Partiernas förkortningar står på rad och bland dem har man smugit in företaget Nike"s logotyp.

Partierna svaga varumärken

- Vi ville visa på att många unga identifierar sig mer med varumärken och deras budskap än med de politiska partierna och deras värdeingar. Jag är helt övertygad om att många ungdomar har lättare för att rada upp sju idrottsstjärnor som använder Nike än namnen på partiledarna i riksdagen. Det säger ganska mycket, säger Kalle Haasum.

Sammanlagt lämnades 70 tävlingsbidrag in och variationen är stor. Sandra Sundlén, Viktoria Bätz, Anna Ström och Erik Wingfors skapar oundviklig uppmärksamhet med sin svenska hakkorsflagga. Den sticker i ögonen och texten, "Skyll inte på mig, jag röstade aldrig", talar ett tydligt språk.

Grupperna har överlag ansträngt sig för att tala ungdomars språk, att inte skriva någon på näsan. Vissa förslag liknar ren varumärkesreklam mer än traditionell valreklam och vice versa. De som lyckats har rätt nyanser från båda områdena.

Bidragen kommer inte att användas

Om någon av annonserna skulle fått önskad effekt på förstagångsväljarna kommer dock ingen att få veta. Tävlingen var bara en tävling och de vinnande bidragen kommer på sin höjd att sättas upp på en del busshållplatser i Stockholm. Och trots att alla bidrag bär justitiedepartementets inlånade logga kommer 48timmar att stå som avsändare i så fall.

Karin Henriksson