Skräcknatt ombord när M/S Isabella gick på grund

NYHETER

Passagerarna tvingades i livbåtarna i stormen

Vikingfärjan M/S Isabella gick i natt på ett grund utanför Åland.

Flera av de 632 passagerarna väcktes när färjan krängde till och tvingades sedan ut i livbåtarna.

Först i morse avtog stormvindarna, efter en skräcknatt ombord.

- Det känns väldigt befriande att det slutade så lyckligt, säger Jan Kårström, VD för Viking Line.

Närmare 12 timmar efter grundstötningen befann sig de trötta och skärrade passagerarna fortfarande ombord på M/S Isabella och det var oklar när färjan skulle kunna bogseras i land.

Men enligt rederiets ledning var förhoppningen att senast i eftermiddag få i land passagerarna i Långnäs för vidare färd mot Stockholm med hjälp av andra färjor och flyg från Mariehamn.

M/S Isabella var i natt på väg från Åbo och skulle ha anlänt till Stockholm tidigt i morse.

Larmet gick 00.29

Men klockan 00.29 svensk tid gick larmet om haveri. Då befann sig färjan omkring två distansminuter utanför Långnäs på sydöstra Åland.

Orsaken till olyckan var ännu på förmiddagen oklar men fartyget antogs ha kommit ur kurs på grund av vinden. Vid tillfället blåste stormstyrka, 30 sekundmeter från norr.

Färjan hade sidvind och drev troligtvis därför upp på ett grund där hon sprang läck efter en skada i en bunkertank, uppgav den finska sjöräddningen. Propeller och roder skadades vilket tvingade kaptenen att kasta ankar.

Helikoptrar skickades ut

Ett stort antal fartyg och räddningshelikoptrar från både Finland och Sverige dirigerades till Ålands södra skärgård för att kunna bistå de 632 passagerarna och 156 besättningsmännen ombord.

- Fartyget tar in vatten i dubbelbotten, det kommer alltså inte in vatten i själva fartyget, sa Viking Lines tekniska chef Kaj Jansson till Aftonbladet en timme efter olyckan.

Situationen i hyttutrymmena beskrevs som både samlad och panikfylld. På flera håll i fartyget spreds skräcken när tankarna gick till katastrofolyckan med fartyget Estonia i september 1994.

Flera av passagerarna kunde via sina mobiltelefoner berätta att de väckts av att fartyget kraftigt krängde till, av larmet eller av andra medpassagerare eller besättningsmän som bankade på hyttdörrarna.

Livbåtar testkördes

Passagerare hjälptes åt att dela ut räddningsvästar och beordrades att omedelbart gå in i de kalla livbåtarna som testkördes men aldrig sänktes ner i havet.

- Isabella touchade grundet så passagerarna har säkert känt av en rörelse. Men sedan gled fartyget av grundet och ankrade upp strax intill, säger Kaj Jansson.

Efter en dryg halvtimme förklarades läget mer stabilt och passagerarna ombads gå till uppsamlingsplatser på nionde och tionde däck.

- Vaknar man på det här sättet av ett larm så blir det en viss oro, tills man får information. Men det fick de ganska omgående. Jag är glad att både folk ombord och sjöfartsverket gett oss beröm för hur vi hanterat detta, säger VD:n Jan Kårström.

Mindre färja kunde inte hjälpa till

Fartygen som fanns i närheten, bland annat den mindre finska färjan Knipan, kunde på grund av vinden inte närma sig Isabella för assistans. Samtidigt stod de utlarmade helikoptrarna hela morgonen i beredskap på flygplatsen i Mariehamn.

- Just nu väntar vi på att bogserbåtarna ska anlända. Isabella ligger i skyddat vatten och ombord försöker man nu mest att fördriva tiden, säger Kaj Jansson.

Rederiledningen räknade i morse med att de 80 svenskarna ombord senast i kväll skulle kunna vara i Stockholm där ytterligare information och specialisthjälp kommer att finnas till hands för de som behöver bearbeta nattens händelser.

”Vi är beradda”

- Vi har talat med Ersta sjukhus som är berett. Men passagerarna får hjälp direkt även när de går i land i Långnäs om känner oro, säger Jan Kårström.

Någon länspumpning av M/S Isabella troddes inte vara nödvändig men ett miljöskyddsfartyg larmades för säkerhets skull till platsen för att ta hand om eventuella läckage.

Britt Peruzzi