”Blondinbella” Isabella Löwengrip

Isabella Löwengrip ska få unga att flyga privat

avAdam Westin

Entreprenören har tidigare velat anställa Greta Thunberg.

Men klimataktivisten lär knappast gilla ”Blondinbellas” nya satsning:

Locka unga att resa med privatflyg.

– Den här diskussionen kring miljöfrågan och flyg är en väldigt svensk fråga, den är inte speciellt global, säger Isabella Löwengrip till Breakit.

I en intervju med Breakit berättar Isabella ”Blondinbella” Löwengrip om planerna för sin nya internationella byrå.

Kontoret i New York ska vara etablerat mot slutet av sommaren och bland annat rikta sig till amerikanska filmbolag, välgörenhetsorganisationer – och privatflygbolag. ”Blondinbella” ser framför sig att det skapas en motsvarighet till taxitjänsten Uber.

– Jag väljer att titta utifrån att privatflygen ökar mer och mer och vi går mot ett skifte i branschen där fler flyger privat till billigare pris. I den här branschen har jag möjlighet att hjälpa till och kommunicera kring, säger Isabella Löwengrip till Breakit.

Särskilt vill ”Blondinbella” hjälpa privatflygbolagen att hitta unga målgrupper.

Sträckte ut hand till Greta

I söndagens EU-val gjorde gröna partier i bland annat Tyskland, Frankrike och Finland starka valresultat. Nyhetsbyrån AFP rapporterar om en ”grön våg” genom Europa och nämner svenska klimataktivisten Greta Thunberg som en faktor.

I influencer-Sverige har det blivit något stigmatiserat att flyga sedan kändisar började hängas ut för sina flygresor på Instagram-kontot ”Aningslösa Influencers”. I samband med den debatten sa Isabella Löwengrip att hon inte kan sluta flyga, men vill anställa en person som hjälper henne att klimatkompensera.

Foto: JERKER IVARSSON
Isabella Löwengrip.

Thunberg om privatflyg: ”Sinnessjukt”

”Greta, jag sträcker ut en hand till dig, kom gärna till våra bolag och hjälp oss”, skrev Löwengrip i ett blogginlägg i februari.

16-åriga Greta Thunberg åker tåg till sina åtaganden i Europa och sa i samband med Världsekonomiskt forum i Davos att det är ”sinnessjukt” att välja att åka privatflyg till ett möte där man ska diskutera klimatfrågor.

Trots flygkritik och Europas gröna våg menar Isabella Löwengrip i Breakit-intervjun att ”flygskam” är ett svenskt fenomen.

– Det pratas inte om flyg på samma sätt runt om i världen som det görs i Sverige. När vi diskuterar med de här globala flygbolagen är det inte ens en fråga de behövt ta upp i sin ledningsgrupp, om vad folk tänker om det här.

Vill hitta ny flyg-generation

Isabella Löwengrip säger att hon är medveten om kritiken som kan uppstå, men säger att det inte är annorlunda från de som samarbetar med kött– och läkemedelsindustrin, eller investerar i alkohol och spel.

– Den här diskussionen kring miljöfrågan och flyg är en väldigt svensk fråga, den är inte speciellt global. Så de bolag vi träffar behöver verkligen få kommunicera och hitta sin nya generation som flyger, säger Isabella Löwengrip till Breakit.