Sverige vill hjälpa till med oljesanering

NYHETER

Har erbjudit USA tre fartyg

Foto: Överstyrman Christer Fjällström är beredd att åka till mexikanska golfen för att hjälpa till med saneringen.

USA vill ha Sveriges hjälp med oljan i Mexikanska Golfen.

Och besättningen på kustbevakningens fartyg Poseidon står redo.

– Om man får säga så skulle vi spöa skiten ur de andra saneringsfartygen, säger fartygets överstyrman Christer Fjällström.

Arbetet med oljesaneringen i Mexikanska Golfen har gått i stå. I går misslyckades exempelvis försöket med att placera en enorm tratt över läckan på 1 500 meters djup.

Nu söker USA hjälp utomlands. I fredags skickade landet en förfrågan till Sverige, FN, EU, och 13 andra länder om assistans med utrustning till arbetet med saneringen.

– Vi svarade direkt att vi är beredda att hjälpa till både med länsutrustning och fartyg, säger Michael Muhr, specialattaché för säkerhetsfrågor på ambassaden i Washington till Aftonbladet.

Kan vara framme om två veckor

Sverige har meddelat att tre fartyg kan rycka in om det behövs. De heter Poseidon (KBV 001), Triton (KBV 002) och Amfitritre (KBV 003). Fartygen är av samma typ och har ett särskilt system för oljesanering.

– De kan samla in 50 ton olja i timmen, säger Michael Muhr.

Amfitritre är dock inte körklar ännu.

Christer Fjällström är Överstyrman på Poseidon som ligger i Frihamnen i Göteborg. Enligt honom skulle fartyget kunna vara på plats i Mexikanska Golfen om 14 dagar.

– Vi är väldigt motiverade och det vore otroligt spännande att åka. Jag är rätt övertygad om att vi skulle göra ett exeptionellt bra jobb, säger han.

Beräkningar visar att oljan läcker ut i en takt av 800 ton per dag.

Enligt Christer Fjällström kan Poseidons fylla tanken, som tar 1000 ton olja, en gång per dag.

Fungerar i dåligt väder

Oljan föses ihop med hjälp av armar som fälls ut från båtens sidor. Sedan används länsar för att suga upp oljan till tanken ombord. Saneringen fungerar även i dåligt väder och med en våghöjd på upp till en och en halv meter. Christer Fjällström beskriver tekniken som världsledande.

– De här båtarna är helt optimala till detta. Om man får säga så skulle vi spöa skiten ur de andra saneringsfartygen, säger Christer Fjällström.

Enligt Michael Muhr har man inte pratat pengar med USA ännu.

– Läget är akut nu och oljan måste upp. Men vi kommer så klart att be om full kostnadstäckning om det blir aktuellt att vi ska hjälpa till, säger han.