Varnar för tävling på Facebook: ”De vill åt dina kontouppgifter”

Foto: Nu varnar elektronikjätten kunder från att delta i blufftävlingen.
NYHETER

Just nu sprids en tävling på Facebook där kunder uppmanas att gilla Elgiganten för chans att vinna tio minuter i valfri butik att plocka varor för.

Men allt är en bluff.

På måndagen började en tävling som påstås komma från elektronikkedjan Elgigantens Facebooksida att spridas. Vinsten sägs bestå av att vinnaren får plocka på sig så mycket den hinner på tio minuter i valfri butik. För att delta uppmanas man följa tre steg.

Men efter steg tre följer ytterligare steg – som slutar i att tävlingsdeltagaren ska fylla i sina kontouppgifter för att betala fem kronor för en tv man vunnit.

Tävlingen kommer dock inte från Elgigantens äkta Facebooksida – utan ifrån en nyskapad snarlik.

Foto: Den fejkade tävlingen som sprids. Foto: faksimil Facebook

Sidan anmäld

På mindre än ett dygn har den fejkade sidan gillats av nära 30 000 personer och delats av nästan lika många. Något elektronikkedjan är medveten om.

– Vi har anmält sidan och tagit kontakt med Facebook, men det kan ta upp till ett dygn innan sidan plockas ner, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten.

Det är inte första gången elektronikkedjan är med om liknande bluffar.

– De dyker upp med jämna mellanrum och börjar nästan bli en vana. Men vi anmäler varje enskild händelse, det är ju varumärkesintrång.

Brukar ni ha liknande tävlingar?

– Vi har ju tävlingar på Facebook och kan ha förståelse för att det som kund är svårt att veta vad som är på riktigt. Men vi har aldrig tävlingar som innebär att du behöver betala – det gör de ju för att de är ute efter kontouppgifter.

”Lita på din magkänsla”

Enligt Jessica Wallin uppmanar man kunderna att alltid tänka till en extra gång innan man beslutar sig för att delta i liknande tävlingar.

– Vi har tips och råd på hemsidan på hur man som kund ska tänka. Det är jättetråkigt att behöva gå ut och säga att man hela tiden ska vara varsam, men tyvärr är det så. Som kund bör man hela tiden tänka efter – känns erbjudandet för bra för att vara sant så är det ofta det. Och som sagt kostar det pengar att delta så är det något som inte stämmer. Lita på din magkänsla.

Följ oss på Facebook

ARTIKELN HANDLAR OM

Facebook

Elgiganten