Elgiganten anklagas för logotypstöld

avMathias Asplund

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: MONTAGE
LIKA LOGGOR SVT Play var först med sin vridna pil. Ving vred på den och bytte färg. Nu vrider Elgiganten tillbaka och väljer samma färg som originalet.

Elgigantens har skaffat en ny logga. En grönfärgad och snedvriden pil som pekar åt höger. Känns det igen?

– The stöld-evolution of the swedish SVT play-logga har nu nått Elgiganten, twittrar radiopersonligheten Emanuel Karlsten.

Just nu diskuteras elektronikkedjan Elgigantens nya logotyp livligt på sociala medier. Sedan företaget lanserade sin nya grafiska profil i morse har många uppmärksammat att loggan ser ut som SVT plays gröna pil.

Och att den liknar resebolaget Vings gula pil.

– Använder SVT, Ving och Elgiganten samma byrå? Är det något internskämt att använda samma logga/symbol till alla? undrar twittraren @zequana.

En annan twittrare reagerade när han såg loggan i en tidningsannons.

– Elgiganten misshandlar sin egen logga och snor SVT plays, skriver @peppelorum.

Flera påpekar att Elgiganten bara verkar ha vänt på SVT plays logga och inte ens har orkat byta färg på den.

"Svårt att hitta"

Den norska reklambyrån Schjærven har tagit fram logotypen i samarbete men den Stockholmsbaserade designbyrån Neumeister.

– Jag tror inte att en grafisk firma finner någon större stolthet i att efterlikna någon annan. Här har man tagit hänsyn till våra visioner och vilka egenskaper vi vill förknippas med. Vi kom fram till den matematiska symbolen för större än som för oss betyder att vi ska leverera mer än kunderna förväntar sig av oss, Jessica Wallin, kommunikationsrådgivare på Elgiganten.

Wallin säger att bytet av logotyp görs för att koncernens kedjor i norden ska få en gemensam grafisk profil och att det inte är meningen att efterlikna något annat företag.

– Det är svårt att hitta en logga som inte liknar någon annan logga på de nordiska marknaderna. Sen tycker väldigt många att den är lik SVT plays och det är trist. Vi vill gärna ha en unik logga och försöker inte att efterlikna deras, säger Jessica Wallin.

Såg likheten

Designbyrån Neumeister svarar att pilar ofta används och att Elgiganten har med sig den gröna färgen sedan tidigare. De har inte tagit några enkla vägar i processen som tog ett och ett halvt år.

– Under en kreativ process tog vi fram hundratals varianter av logotyper för Elgiganten och fastnade för en lösning vi tyckte speglade varumärkesstrategin vi utvecklat för Elgiganten på nordisk nivå, säger Peter Neumeister, kreativ chef på Neumeister.

De upptäckte likheten med SVT-loggan men valde ändå att gå vidare.

– Vi upptäckte att det fanns likheter med SVT-logotypen och det har varit upp till diskussion. Men vi tyckte det var två olika branscher och inte kommer i konflikt med varandra, fortsätter han.

SVT har avböjt att kommentera saken, men konstaterar att loggorna är lika.

– Vi har inget intresse att driva det vidare. Den är lik men det är inget mer med det än det vi sagt tidigare, säger Karin Schmidt, kanalchef för SVT online.

Lena Glaser, chef för SVT:s digitala utbud, har tidigare sagt till Dagens Media att deras logga blivit så populär och folkligt förankrad att företag som Ving och Elgiganten kanske "hoppas på en association".

Publicerad: