Swedbank varnar: Ny våg av bluffmejl

avEric Emanuelsson

NYHETER

"De ser trovärdiga ut"

1 av 2
Faksimil visar bluffmejlet.

Swedbank går nu ut och varnar för nya avancerade phishingmejl som skickas ut till bankens kunder.

Det som skiljer dessa bluffmejl mot många andra är att de ser otroligt äkta ut.

– De ser trovärdiga ut. Men de är falska, säger Klaes Warren, presskontakt på Swedbank.

Mika Milja, 40, är en av personerna som fått bluffmejl.

Både på Facebook och på hemsidan varnar nu Swedbank för den nya vågen av phishingmejl som drar in över Sverige.

Bluffmejl ser väldigt äkta ut – och Swedbank ber sina kunder att vara på sin yttersta vakt.

Aldrig via mejl

I ett av mejlen står det att Swedbank har upptäckt avvikande aktivitet på ditt kreditkort och att du måste verifiera din kontoaktivitet genom att fylla i dina kortuppgifter.

– Gör inte det. Vi ber aldrig våra kunder om sådana uppgifter vi mejl. Så fort du ser ett mejl där någon kräver dig på kort-eller kontouppgifter är det fejk, säger Klaes Warren.

I det andra phishingmejlet står det att Swedbank har upptäckt ett fel i din faktureringsinformation och att ditt kreditkort spärrats. För att du ska kunna fortsätta använda ditt kort måste du uppdatera din information med aktuella uppgifter – annars spärras kortet inom 72 timmar.

”Välformulerat”

En av personerna som har fått ett av mejlen är Mika Lilja, 40 år från Malmö.

– Det var en helt ny variant som jag inte har sett innan och det var första gången jag fått ett sånt välformulerat mejl. Det såg verkligen äkta ut, säger han.

Gick du på det?

– Nej, det gjorde jag inte. Jag är en gammal IT-ingenjör så jag förstod att det var bluff. Men jag kan tänka mig att det är många äldre som kanske inte har så bra koll på mejlen som går på det.

Enligt Anders Nilsson, datasäkerhetsexpert, blir bluffmejlen allt vanligare och kvalitén på dem blir bara bättre och bättre.

Bedragarna blir bättre

– De som skickar dessa mejl har blivit mycket bättre på att utforma dem. Nu för tiden finns det mejl som ser väldigt bra ut, säger han.

Enligt Nilsson går det just nu en våg av bluffmejl över Sverige – något som Swedbank själva håller med om.

– Ja, just nu förekommer det mer än vanligt, säger Klaes Warren.

Swedbank hänvisar alla sina kunder att skicka phishingmejlen till dem, så att de kan kartlägga vilka internetsidor de kommer i från och därefter stäng ner dem.

Pengarna tillbaka

Om du redan har gått på bluffmejlen så rekommenderas du att kontakta Swedbank – och spärra ditt kort så att bedragarna inte kan använda det.

– Vi behandlar varje ärende var för sig. Men har man förlorat pengar på det här så ser vi i de allra flesta fall till att våra kunder får ersättning, säger Klaes Warren.