Fast på tåget i tio timmar

Av: Björn Barr

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2

Jennie Haga, 28, åkte från Stockholm 08.29 i morse mot Oslo.

Tio timmar senare har hon precis kommit fram till Karlstad.

– Vi skulle varit framme tjugo över två i dag. Så ja, jag är lite bitter, säger Jennie Haga.

Det har varit ett mörkt dygn för tågtrafiken i Sverige i dag. Först stoppade en gasläcka i ett stillastående godståg all trafik förbi Hallsberg. Sen började det ryka från ett snabbtåg på Skövde station – samtidigt som ett godståg havererade utanför Kristinehamn.

Under sin resa mellan Stockholm och Oslo har Jennie Haga, 28, lyckats pricka in två av stoppen.

– Det har varit helt jävla katastrof. Först blev vi stillastående efter en gasläcka, och sen stannade vi igen när vi hade passerat Hallsberg. Då var det ett godståg vars lok var trasigt, säger hon.

På tåget i tio timmar

Hon åkte från Stockholm klockan 08.29 i morse tillsammans med sonen Hugo, tre månader. Planen var att de skulle vara framme i Oslo klockan 14.20. Karlstad skulle ha passerats redan kvart över elva i förmiddags.

Nu har de suttit på tåget i över tio timmar.

– Det här har skötts väldigt dåligt. Det är så mycket barn ombord på det här tåget. Att de inte släppte mat och vatten till oss ombord förrän för en halvtimme sedan är oförsvarbart.

– Jag kan ha förståelse för gasläckor, självklart. Men jag tycker att de kan informera oss bättre. Dessutom borde de kunna släppa av oss vid någon plattform och ordna fram taxi eller bussar åt oss, fortsätter Jennie Haga.

Körde i onödan

På vägen till Karlstad fick Jennie och de andra passagerarna besked om att de skulle få byta till buss den sista biten mot Oslo. Men när de precis rullat in på stationen ändrades plötsligt budet. Nu skulle resenärerna mot Oslo få fortsätta med ett annat tåg i stället.

Då hade Jennie redan hunnit ringa sin sambo som just nu kör de dryga tre timmarna från Oslo.

– Jag väntar nog kvar i Karlstad på honom. Jag orkar inte med något mer från SJ i dag, säger Jennie Haga.

"Extremt olyckligt"

När Aftonbladet når SJ:s kommunikationsdirektör Helga Baagøe, befinner hon sig mitt i stimmet på Almedalsveckan.

– Det är extremt olyckligt. Vi är förtvivlade över detta. Vi har försökt att få fram både mat och bussar till våra resenärer, men vi har inte lyckats, säger hon.

Resenärerna klagar på bristande information.

– Jag vet inte varför informationen har varit dålig. Jag kan bara beklaga om det är så. Vi försöker förtvivlat bli bättre på information, men ibland så lyckas vi inte, säger Helga Baagøe.

De drabbade resenärerna kommer kunna få tillbaka pengarna för resan via SJ:s resegaranti, men det kommer också bli aktuellt med extra ersättning.

– Det här är ju en exceptionell situation. Vi kommer att erbjuda resenärerna mer ersättning än bara resegarantin, säger Helga Baagøe.

Publicerad: