Aftonbladet lanserar nya kanalen TV7

NYHETER

"Det blir kvällstidning i tv-tappning"

På måndag klockan 17.00 är det premiär för Aftonbladets nya tv-kanal TV7.

– Tittarna kan vänta sig Aftonbladet i tv-tappning. Vi har tagit det bästa och gjort tv av det, säger Jakob Andersson som är programchef.

I den nya tv-kanalen kommer ett stort antal redan kända Aftonbladet-profiler att framträda. Däribland märks moderedaktören Sofi Fahrman och nöjesprofilen Fredrik Virtanen.

– Klockan 21 kommer vi visa program med några av våra kända profiler. Först ut på måndagen är Aftonbladets sexolog Linn Heed som i programmet "Lust" ska hjälpa tittarna rätt, säger Jacob Andersson.

På samma tid på tisdagen, kommer programmet "Balans" visas. Där hjälper Viktklubbens hälsorådgivare Shirin tittarna att komma i form.

Sofi i rutan

På onsdagarna är det Sofi Fahrman som guidar tittarna i modedjungeln.

– Om man är en läsare som brukar ha koll på modesidorna och läsa Aftonbladets Klick så kommer man att känna igen sig. Det blir smaskigt modeskvaller från New York, vi kikar in i kändisars garderober. Jag visra modekap på stan och man får fullt med modetips.

Vad är roligast med att få göra det här tv-programmet?

– Det känns jätteroligt och spännande att få vara med från start och bygga upp någonting. Jag började med små inslag på webb-tv för lite mer än ett år sedan och det är kul att nu få ta det här steget och ha ett program i en helt ny tv-kanal.

En glad överraskning för tittarna blir också det nya tävlingsprogrammet "Koden" som leds av Harald Treutiger.

– Han är folklig och den ultimata programledaren för tävlings- och lekprogram. säger Jakob Andersson.

I "Koden" kan tittarna tävla om drömresor genom att knäcka koder som döljs i kluriga frågor. Programmet planeras sändas i tre veckor.

– Det blir ett kul sätt att kicka igång kanalen, säger Jakob Andersson.

Nyheter och nöje

Kanalen kommer också ha ett stort fokus på nyheter.

– Vi kommer också visa mängder av nyheter, väder och nöjessvep i "Studio 7".

Trots att det idag finns ett stort utbud av tv-kanaler är Jakob Andersson säker på att Aftonbladet har hittat sin egen nisch.

– Vi tror att vi fyller en lucka i den svenska tv-världen. Det fins ingen som gör kvällstidning i tv men nästan alla kommersiella kanaler har försökt att rekrytera journalister från kvällstidningar för att göra en variant på det. Den som inte vill nöja sig med kopian utan vill se originalet ska se på TV7.

Arbetet med den nya tv-kanalen har pågått i ett och ett halvt år och man har också gjort testsändningar i det digitala marknätet inför lanseringen.

Kanalen når ut till 1,7 mijoner hushåll i höst. Man kan se Aftonbladet TV7 genom digital markbox, kabel-tv, parabol eller iptv (bredband).

– Målsättningen är att vi ska nå ut på så många plattformar som möjligt, säger Jakob Andersson.

Susanna Vidlund