Blinde Bengt kördes fel av färdtjänsten

NYHETER

”Nyckeln gick inte att vrida runt”

Foto: Synskadade Bengt Eckerbrink är en av många som haft problem med den nya färdtjänsten.

Blinda lämnas av vid fel adresser, resor försenas och chaufförerna har svårt att hitta. Färdtjänsten i Göteborg får många klagomål just nu.

Bengt Eckerbrink är blind och använder ofta färdtjänst. I förra veckan hade han beställt skjuts hem till Angered.

– Jag gick ur taxin och fram till min dörr. Men när jag satte i nyckeln gick den inte att vrida om, säger han.

Bengt blev förvirrad och förstod inte var han var. Efter att han gått runt i området en stund kom en granne och förklarade att han var på fel adress. Bengts eget hus låg cirka tvåhundra meter bort.

– Det ställde till väldiga problem för mig. Jag kunde ju inte ringa någon eftersom jag inte visste var jag var, säger han.

Bengt Eckerbrink är inte ensam om sina erfarenheter. Sedan färdtjänsten bytte leverantör i augusti har klagomålen ökat kraftigt.

– Vi har 20–30 medlemmar som hört av sig den senaste tiden, många av dem har råkat ut för problem flera gånger, säger Denise Cresso på Synskadades riksförbund i Göteborg.

I veckan träffade flera av handikapporganisationernas företrädare färdtjänsten för att föra fram klagomålen.

– Det är väldigt känsligt och alltid tråkigt när resorna inte går rätt till. Vi har ett oerhört fokus på att det här ska lösas, säger färdtjänst­direktör Ingemar Karlsson.

När kan ni lova att det fungerar?

– Senast vid månadsskiftet måste vi ha ett bra flyt. Annars får vi vidta åtgärder och se om vi måste göra en ny upphandling, säger han.

Flera tusen resor varje dag

Karolina Vikingsson