Nyheter

”Allt kan inte avgöras i morgon”

Av: 

Ida Gustafsson

Kris i SAS.
Kris i SAS.

NYHETER

Flygexperten Richard Björnelid tror att SAS ultimatum är ett förhandlingsutspel i medierna.

Och han poängterar att det inte finns någon risk för att bolaget ska gå omkull.

– Jag har inte sett någon uppgift för att det är en överhängande risk för konkurs, säger han till Aftonbladet.

Kraven på kabinpersonalen menar han är en del i de förhandlingar för att få igenom bolagets sparkrav på tre miljarder kronor. I morgon ska SAS presentera sin delårsrapport. Richard Björnelid tror att det enda bolaget då presenterar är sparplanen på tre miljarder och försäljningar på ytterligare tre miljarder. Att bolaget står på randen till konkurs tror han inte på.

– Jag vill poängtera att man som utomstående inte har insyn i allt. Det finns de som kan detta utan och innan, men de pratar av naturliga skäl inte om det i medierna.

”Lång process”

Parallellt med sparpaketen finns det uppgifter om att det pågår ett arbete för att förlänga bolagets banklån på 4,7 miljarder kronor.

– Är det så att uppgifterna stämmer kan man ta för troligt att bankerna kräver att SAS ska kunna visa svart på vitt att man klarar av det här när försäljningen är i hamn. Det är väl det man kommer att kunna lugna marknaden med.

Men processen med att få statliga garantier och EU:s godkännande kommer att ta tid menar han.

– Det är en oerhört lång process. Allt kan inte avgöras till i morgon, det är helt otänkbart.

”Förhandling i medierna”

Uppgifterna om att bolaget ställt ett ultimatum till sina anställda tror han ska ses som ett förhandlingsutspel och att bolaget nu tagit till det ”tunga artilleriet”.

– Att uppgifter läcker är naturligtvis delvis en förhandling i medierna. Jag har återgivit det jag fått höra. Jag kan på goda grunder utgå från att de ligger inom rimlighetens gräns.

För två år sedan var SAS i ett liknande läge. Bolaget skulle spara 500 miljoner för att samtidigt kunna få till nyemissioner. Och då, precis som nu, hotade bolaget med konkurs om de anställda inte gick med på att sänka sina löner.

– Samtliga fackföreningar gick då med att man skulle ta sin del av besparingarna. Och piloterna tog den största delen den gången.

ANNONS

Köp munskydd, Covid antikroppstester & alcogel och minska risken för smittspridning idag!

Extern länk från Meds

Köp nu

Publisert: