Bälten hade räddat dem

NYHETER

Aftonbladets Robert Collin: Nya bussar är dyrare - men säkrare

Foto: passagerarna slungades ur sina säten Bussens kaross var nästan oskadd efter olyckan - fronten skars upp av räddningspersonalen för att få ut skadade passagerare. Enligt Aftonbladets motorexpert Robert Collin skulle de flesta döda och skadade ha klarat sig om de haft säkerhetsbälte och inte kastats ur sina säten vid kraschen.

Om charterbussen på Teneriffa varit byggd 2004 eller senare hade sannolikt varje passagerare haft säkerhetsbälte.

Då hade ingen av dem behövt skadas vid olyckan.

Nu var bussen byggd 1998 och hade samma säkerhetsstandard som många svenska långfärdsbussar, skolbussar och bussar i kollektivtrafiken: säkerhetsbälten för de fyra passagerarna längst fram, de två närmast bakom bakdörren, för föraren och reseledaren.

Övriga 29 platser saknade bälten.

Bussresor är säkra, statistiskt sett, räknat per passagerare och kilometer. Men när det väl händer en olycka går det oftast dåligt för både förare och passagerare. Mycket sämre än om de åkt bil.

Inga krockzoner

En buss liknar en skokartong. Det finns inga krockzoner som tar upp stötar och väggarna är sköra. Men värst av allt: busspassagerare använder nästan aldrig bälte, inte ens i nya svenska långfärdsbussar där bälte på alla platser är standard - och där det är lag på att använda dem.

Bilderna från Teneriffa visar att bussen inte fick några större skador på sidorna när den hasade in på bensinstationen.

Om bussen haft bälten på alla platser och om alla suttit bältade skulle sannolikt ingen av passagerarna ha skadats.

Nu var det inte så. Passagerarna kastades runt i bussen och många skadades, en del så allvarligt att de avled.

"Vi följer lagarna i det land vi är i", säger Apollos informationschef Kajsa Moström till Aftonbladet.

Det är formellt oantastligt.

Resorna blir dyrare

Men om vi vill åka i bussar på utlandschartern där alla kan färdas säkert måste vi resenärer själva ställa hårdare krav och då måste vi vara beredda på att resan blir dyrare.

Precis som här hemma när kommunerna skriver avtal om skolbussar: en modern buss med bälten på alla platser kostar mer att hyra.

För att bussbolagen ska skaffa de här bussarna krävs det en efterfrågan. I sista hand är det vi själva som avgör hur säkert vi färdas.

Mer om bussolyckan

Robert Collin