Hemtjänsten skulle hämta kund: ”Jagades av parkeringsvakt”

Foto: Fick P-bot. Bilden till höger har inget med händelsen att göra.
Privat/TT
NYHETER

Filip Linder, som jobbar inom hemtjänsten, ställde bilen så att hans kund lättare skulle ta sig ut med sin rullstol. Då dök en parkeringsvakt upp, skriver Västerbottens-Kuriren.

– Han jagade efter mig och blockerade körfältet, säger Filip till Aftonbladet.

I måndags skulle Filip Linder, som jobbar inom hemtjänsten, hämta en man i rullstol för att köra honom till affären i Umeå. Det var väldigt slaskigt ute, så Filip ställde sin tjänstebil utanför porten för att göra det enklare för mannen att ta sig fram.

– Det är jävligt väder för de som sitter i rullstol.

Efter cirka åtta minuters väntan kom en parkeringsvakt och knackade på bilrutan. Han tyckte att Filip hade stått för länge. Filip förklarade att han jobbade inom hemtjänsten och att han ställt sig så för att underlätta för sin rullstolsburne kund.

– Då blev han lite aggressiv och sa att jag skulle få böter om jag inte flyttade bilen. Men jag blockerade ju inte för någon.

Det hjälpte inte – parkeringsvakten ska ha velat ge honom en bot på 500 kronor ändå. Då beslöt sig Filip för att flytta på bilen till en parkering lite längre bort, i väntan på att kunden skulle komma ut.

”Uppfattade honom arg”

Men parkeringsvakten gjorde det inte enkelt, enligt Filip. Han ska ha stått på utfarten så att Filip var tvungen att åka via cykelvägen för att komma till parkeringen – sen kom han efter honom.

– Han jagade efter mig och blockerade körfältet.

Parkeringsvakten kom ut igen och sa att Filip skulle ha böter. Han försökte protestera men vakten satte en bot på bilen.

– Det intressanta i det här är att jag fick böter fast jag flyttat bilen till parkeringen. Hela tillvägagångssättet gör mig irriterad. Han jagade mig och stängde in mig. Jag uppfattade honom som väldigt arg och otrevlig, säger han och fortsätter:

– Jag hade förstått honom om jag använt min privata bil. Men nu stod jag så för att underlätta det för den här personen i rullstol, för att göra hans vardag lättare. Man är ju där för att hjälpa och inte förstöra för folk.

Filips hemtjänstföretag har överklagat boten.

”Arbetar inte alls så här”

Parkeringsbolagets VD känner till händelsen men säger att de inte fått in en formell överklagan än. De har dessutom annan uppfattning om situationen.

– Vi arbetar inte på det viset som det beskrivs i den här händelsen, det finns detaljer som inte kommit fram. Det skulle inte fungera alls om vi gjorde så.