Förseningar hos Primera Air förvärras – har väntat 35 timmar

NYHETER

Johanna Carlsson, 22, ska fira sin pappa på Alicante i morgon.

Nu har familjen suttit fast på Arlanda i snart 35 timmar.

– Vi har suttit hela dagen i går och hela dagen i dag, vi börjar bli trötta nu, berättar Johanna.

Totalt sitter det fast 540 passagerare på Arlanda efter Primera Airs förseningar.

1 av 2 | Foto: PRIVAT
Johanna Carlsson, 22, sitter fast på Arlanda.

Primera Air:s problem började i lördags. Då gick flyget från Stockholm till Faro i Portugal först 20 timmar efter planerad avgång.

I dag, måndag, är problemen inte över. Nu drabbas fler semesterfirare av förseningar i samma flygbolag.

– Det är kopplat till i går, de som var försenade i går till Faro i Portugal fick vårt plan som vi skulle ta. Därför fick vi vänta. Sedan när det väl kom ett flygplan i dag så var det tekniskt problem. Men det sitter även fast folk i Barcelona, berättar Johanna Carlsson som varit på Arlanda i över 30 timmar.

– Vi kom hit klockan 6 i går, sen har avgången skjutits upp hela tiden. Nu säger de att flyget ska gå klockan 20.30. Men man vågar ju inte lita på någonting nu, berättar hon.

Ska fira pappa

I morgon ska de fira hennes pappa som fyller år.

– Jag åker med familjen och i morgon fyller pappa 50 år, vi får väl hoppas vi har kommit fram då.

Totalt rörde det sig om tre flighter som var försenade: ett till Barcelona, ett till Alicante och ett till Malaga med vardera 180 passagerare.

– Det är några barnfamiljer som har gett upp, så nu är vi nog ungefär 150 kvar som väntar på på flyget till Alicante.

Enligt tjänsten Flightradar24 landade Barcelona-flighten på sin destination strax efter 22.30 och planet till Alicante lyfte vid 22.15-tiden. Enligt Swedavia är Malaga-flyget försenat till 08.30 i dag, tisdag.

Foto: PRIVAT
Aleksander Kovacevic och Amina Djemili sitter fast i Barcelona.

Samtidigt så sitter resenärer fast i Barcelona och Alicante på väg hem.

– Vi skulle åkt klockan 22.50 i går kväll men är fortfarande kvar. Vi fick hotell inne i Barcelona över natten och sen åkte vi ut till flygplatsen igen. Nu har jag varit här sedan klockan 10, berättar Aleksander Kovacevic.

– Det blev ganska kaosigt när barnfamiljer skulle slussas runt mitt i natten.

Ingen kontakt från flygbolaget

Redan under förseningarna på flyget som skulle gå till Faro på lördagen var många kritiska till att det inte gick att nå Flygbolaget Primera Air.

På måndagen är det samma information som går ut – det går inte att nå bolaget.

– Ringer man det telefonnummer som Primera har på sin hemsida så är väntetiden närmare en timme, sedan kopplas samtalet bort, säger Aleksander.

Johanna på Arlanda är också besviken.

– Vi har försökt ringa och prata men ingen svarar. Företaget Aviator håller kontakten, men säger att flygbolaget inte kommer att skicka ut någon. Det känns ju skittråkigt, man vill bara ha en förklaring och någon form av respekt som kund.

Hur länge kommer ni vara kvar?

– Om vi lämnar så får vi inget tillbaka på försäkringen, det vet vi så därför är vi kvar. De som valt att åka hem eller boka om sin resa kommer inte få något. Så det är bara att härda ut.

Aleksander Kovacevic har däremot säkrat upp för att ta sig hem.

– Vi har bokat med SAS i morgon om det är så att vi inte kommer i väg i kväll.

På Swedavia så har man ingen information om flygbolaget.

– Vi har självklart en teknisk kontakt men utöver det så har flygbolaget helt och hållet ansvaret för sina flighter, säger Andreas Porelius, presschef på Swedavia.

– Vi finns här och kan vara behjälpliga så gott det går på flygplatsen men det är flygbolaget som måste informera sina kunder.

På kvällen kom nya bud från Primera Air om avgångstider för planen: Barcelona 18.40 och Alicante 20.30. Planet till Malaga blev ännu mer försenat och planeras gå först klockan 03.50.

– Vi har en väldigt komplicerad teknisk situation och har jobbat länge med att försöka lösa det här. Vi har försökt hyra in ett plan men det har inte funnits något ledigt, säger Ásgeir Vilhjálmsson operativ chef på Primera Air, till SVT Nyheter på kvällen.

Han ber också alla kunder om ursäkt för "alla besvär som har orsakats".

Aftonbladet har sökt Primera Air.