Julilska mot Adlibris: Jag är så förbannad

avHelena Trus

Nätkunder rasar mot Adlibris mitt i julhandeln – och riktar skarp kritik mot försenade leveranser.

Susanne Johansson, 50, har väntat i veckor på paketen till barnbarnen.

– Jag är så förbannad och jättestressad, säger hon.

Det är upprörd stämning i Adlibris chattforum på Facebook. Det flödar med kommentarer från kunder som beskriver sin ilska över att de fått vänta i veckor på sin leverens – och riskerar att inte få sina julklappar i tid.

Flera har även hört av sig till Aftonbladet – och är skarpt kritiska.

Susanne Johansson, 50, beställde spel till sina barnbarn på Bamba.se, en del av Adlibrisgruppen, redan i början av december.

De har fortfarande inte levererats.

– Jag är så förbannad och jättestressad. De erbjöd mig att avboka sakerna men jag valde ju att handla på nätet för att slippa trängas med folk på stan. När jag hörde av mig till dem fick jag bara standardsvar, och sa att jag ska få spelen på fredag, men att de inte kan lova något, säger hon.

1 av 3 | Foto: Privat
Tiina Kuurola, 35, har anmält Adlibris till Konsumentverket

Väntat sedan Black Friday

Flera uppger att de ännu inte har fått det de beställde under Black Friday, som var i slutet av november. Adlibris har skickat ut ett mejl där de tackar för kundernas tålamod.

“Har beställt julklappar från er i november och undrar när de kommer? Ni skickar mail om att ni tackar för mitt tålamod men vad ni inte vet är att mitt tålamod (och dumhet?) är väldigt litet när detta händer mig i år igen. Det är så svårt att förklara för femåriga barn att deras julklappar ligger på ett lager”, skriver en kund på Facebook-sidan.

“Är det ett RIKTIGT DÅLIGT SKÄMT att ni nästan TRE VECKOR efter min beställning tackar för mitt tålamod? Har handlat av er i många år men sådan här skitservice har jag ALDRIG varit med om” skriver ytterligare en kund.

Även Yvonne Hedlund, 51, passade på att beställa barnböcker och en mugg under Black Friday. ”Fy för rena rama lurendrejeriet”, menar hon.

– Att de inte har förmågan att leverera ett litet paket. Det är ju absurt, säger hon.

Anmält Adlibris

Tiina Kuurola, 35, har anmält Adlibris till Konsumentverket, efter att de strök hennes beställning av spel, julklappar till hennes son och systerson. Hon känner sig lurad, eftersom även hon köpte spelen till ett specialpris under Black Friday. Hon inväntar också leveranser från Bamba.se, som ännu inte kommit.

– Efter tolv dagar får jag meddelande att min order är annullerad för att produkten är slut på lager, något jag ifrågasatte i ett mejl till dem, eftersom de fortfarande säljer just det spelet. Det är ruffel och båg. Det är ingen världslig sak, det finns större problem i världen, men som konsument måste man kunna lita på nätbutiker inför högtider, säger hon.

Adlibrisgruppens VD Johan Kleberg svarar på kritiken:

– En mindre andel beställningar från Black Friday har blivit försenade vilket är olyckligt. Anledningen är att vi haft längre behandlingstid på dessa i våra system och borde kortat ned den tidigare. Nu jobbar vi för fullt med att få ut dessa och andra julbeställningar vilket löper på bra, skriver han i ett sms.

ARTIKELN HANDLAR OM

Adlibris

Facebook

Jul

E-handel

Julhandeln