Carlsberg återlanserar Pommac

NYHETER

Backar efter starka protester

En lång envig tycktes över. Champis stod upprätt, Pommac låg slagen och pös ut sin sista kolsyrapuff.

Nu ångrar sig Carlsberg.

– Det har varit starka protester från hela landet. Vi återlanserar drycken, säger Paul Bergqvist, vd för Carlsberg Sverige.

Foto: Ulf Höjer
Petter Lindqvists kampanj för att rädda Pommacen verkar ha gett resultat - nu återlanserar Carlsberg läskedrycken.

Duellanterna smakar och heter likadant nu som 1919, då läsksnillena Robert Roberts och Anders Lindahl inledde kraftmätningen, och är alltså två av våra allra äldsta varumärken.

Beskedet om Pommacs snara död kom nyligen från Carlsberg. Alla säger sig älska Pommac men ingen köper den, hette det då.

– Men vi har ändrat oss. Vi har inventerat bland våra produkter och förstått vilket fint varumärke Pommac är. Och intresset från kunderna har varit mycket stort, säger Bergqvist, själv Pommac-drickare ”då och då”.

Drycken är både läsk- och reklamhistoria. Norrlänningen Anders Lindahl var en av de driftiga entreprenörer som 1900-talets första decennier var så rika på. Han kom utfattig med familjen till Stockholm 1900 men blev bara efter några år känd som Lazarolkungen.

Familjen stod hemma i köket i Sundbyberg och kokade ihop den flytande kosmetikan Lazarol – 86 procent alkohol – och hudsalvan Lazarin, tidstypiska så kallade universalmedel. Försäljningen skedde på postorder och affärerna blomstrade snabbt. Lindahl kunde 1902 öppna Tekniska Fabriken Helios och tjäna nya stora pengar.

Lagrad på ekfat

Pengarna satsades i essensfirman Fructus som öppnade 1919 på Nybrogatan, bara ett provocerande stenkast från Apotekarnes läskfabrik. Fructus mixade redan samma år ihop de tjugotalet ingredienser som utgör smak och färg i Pommac. Enligt Lindahl själv låg en finlandssvensk medarbetare bakom receptet till ”de tjugofem frukternas sköna dryck”. Men namnet kom han på själv – pomm- från det franska ordet för äpple, -ac från cognac.

Till en början lanserades drycken till medelklassen som ett alkoholfritt alternativ till vin. Den lagrades tre månader i ekfat och dracks i reklamen bara av vuxna i fina stadsvåningar. Läsk som vederkvickelse åt svettiga kroppsarbetare eller som ett givet inslag i barnkalaset låg många år in i framtiden.

Roberts julmust

Lindahl var långt före sin tid vad gäller marknadsföring, kanske rent av först med att sätta upp reklamskyltar vid åkrar och ängar längs större vägar. Bönderna fick ett par alkoholstinna Lazarolflaskor som tack. Hans orientaliskt inspirerade Pommac-torn vid Göteborgsutställningen 1923 blev omtalat och en halv miljon besökare bjöds på drycken.

Fructus växte till att bli den största tillverkaren av läskessens med över hundra recept i lager. Men en USA-lansering av Pommac 1960 floppade och därpå började både den och Champis tappa mark till Coca-Cola och nyheter som Merry och Zingo. Ingen av dem har riktigt kommit igen sedan dess.

Champis döptes 1918, året före Pommac. Den mixades ihop av Robert Roberts som öppnade essensfirman Roberts i Örebro 1910 och därtill uppfann julmust. Firman lever kvar än i dag under hans sonsonssons ledning.

Tidigare artiklar

Fakta: Svenska läskedrycker

Kenneth Ahlborn/TT