VW rasar över falsk reklamfilm

1 av 2 | Foto: Volkswagen överväger att vidta rättsliga åtgärder mot en fejkad reklamfilm om en självmordsbombare.
NYHETER

Liten men tuff. Så marknadsförs minifolkan Polo.

Men det finns gränser för vad den tyska biljätten klarar.

En fejkad reklamfilm om en självmordsbombare har fått koncernledningen att se rött.

Filmen som cirkulerar på nätet är kort - knappt 20 sekunder - men proffsig och välgjord.

En man i mörka solglasögon, kamouflagejacka och med Palestinaschal runt halsen sätter sig i sin svarta Polo.

Klipp: bilen susar fram genom London.

Klipp: två män sitter vid ett cafébord.

Klipp: bilen närmar sig.

Klipp: två småbarnsmammor vid samma café.

Klipp: Bilen stannar vid cafét. Mannen i bilen tar fram en detonator och trycker ner knappen. Bomben exploderar - men ingenting händer på utsidan. Ingen på cafét reagerar.

Sedan kommer texten: Polo. Small but tough. Liten men tuff.

Tuff nog att hålla för en självmordsbombare.

Kan stämma filmmakarna

Filmen travesterar VW:s egen brittiska kampanj där budskapet är just "Small but tough".

Den falska reklamfilmen har legat ute på nätet sedan december förra året och har redan setts av tiotusentals nätsurfare.

– Volkswagen tar fullständigt avstånd från den förfärliga, förfalskade filmen. Varken VW eller någon av dess reklambyråer som vi samarbetar med har varit med och tagit fram den här filmen. Vi överväger att vidta rättsliga åtgärder mot de som gjort den, sa Hartwig von Sass på VW:s informationsavdelning i Tyskland i ett pressmeddelande förra veckan.

Polo-filmen har gjorts av en brittisk duo som specialiserat sig på falska reklamfilmer.

Filmskaparna är kända som Lee och Dan.

– Filmen kom ut av misstag och har spritt sig som en eld. Vi beklagar att folk uppfattar den som stötande, säger Dan i det brittiska, digitala nyhetsbrevet Brand Republic.

Fredrik rundkvist