Rekordmycket is runt Sverige

1 av 4 | Foto: Här får ett fartyg hjälp av isbrytaren Atle.
NYHETER

Så här länge har isen på Östersjön och Bottenhavet aldrig växt tidigare.

– Vi har aldrig varit med om något liknande sedan mätningarna startade på 60-talet, säger isbrytarchefen Ulf Gulldne till Örnsköldsviks Allehanda.

Det envisa högtrycket har gett ett nytt rekordsent datum för maximal isutbredning, den 29 mars var 176 000 kvadratkilometer av Östersjöns yta täckt av is.

Förra rekordet, den 25 mars 2008, hade 49 000 kvadratkilometer av is spridit sig.

Besvärligt för fartyg

För tillfället är halva Bottenhavet – de centrala och norra delarna – täckt av is. Allra längst i norr rör det sig om ganska grov is och isvallar, så där är det besvärligt för fartygen att ta sig fram. Längre söderut i Östersjön finns det is kvar i skärgården från Västervik och norrut. Även i Stockholms skärgård finns is kvar och drygt halva Vänern är fortfarande isbelagd.

– Det är en ovanligt livskraftig kyla, normalt brukar avsmältningen ha inletts vid den här tiden, säger Torbjörn Grafström vid SMHI:s istjänst.

Isen borta i maj

Först i slutet av maj beräknas de sista isarna försvinna.

– Innan det har släppt blir det ju problem med alla fritidsbåtar, säger Torbjörn Grafström.

Temperaturen varierar just nu stort över dygnet och han vill därför varna folk som ger sig ut på isarna.

– Man ska känna till vad som kan hända, du kanske inte kommer i land där du har tänkt dig.

Hjälpte 465 fartyg

Sjöfartsverket har samtliga fem isbrytare ute för tillfället, för att assistera fartyg i Bottenhavet och Bottenviken.

– På vissa ställen behöver man hjälp där isen samlat sig lite mer kompakt, säger Johny Lindvall, på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

Isbrytarna befinner sig i dag utanför Luleå, Skellefteå, Brahestad, Nordvalen och i Gävlebukten.

Under förra veckan assisterade de 465 fartyg, vilket är det högsta antalet under en enskild vecka denna säsong.

”Är rätt häftigt”

Karl Herlin är befälhavare på isbrytaren Atle som befinner sig utanför Luleå för att hjälpa ett fartyg.

– Jag har inte varit med om att det tidigare varit så här mycket is så här sent. Det är rätt häftigt att se hur väderläget förändras från år till år.

Den senaste veckan har Atle assisterat mellan fem och femton fartyg per dygn, vilket är ovanligt mycket för den här tiden. Annars brukar det ofta bara handla om att ligga still och dirigera fartygen.

TT: Hur länge tror du att ni blir kvar där uppe?

– Det är svårt att säga, om två veckor börjar det bli tajt om personal här ombord på vår båt så då får vi hoppas att det har löst sig, säger Karl Herlin.

TT