Vladimir Putin regerar i TV

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Två veckor inför parlamentsvalet saknas oppositionen i ryska tv-nyheter

President Vladimir Putin i en direktsänd tv-frågestund med ryska befolkningen.
Foto: AP
President Vladimir Putin i en direktsänd tv-frågestund med ryska befolkningen.

President Vladimir Putin är kung över de ryska tv-nyheterna.

Inför valet om två veckor dominerar han fullständigt och oppositionen får knappt en syl i vädret.

– Tillgången till media är väldigt viktig för en schysst valrörelse. Den som inte får ut sitt budskap där får det svårt, säger riksdagsmannen och valobservatören Göran Lennmarker till aftonbladet.se.

Foto: Riksdagen
Göran Lennmarker (m).

När ryssarna gick till parlamentsval i december för fyra år sedan blev de utländska observatörernas betyg ett ”fritt men inte rättvist” val. Till orättvisan hörde mediernas ensidiga rapportering.

Nu upprepar sig historien. Med knappt två veckor kvar till valdagen den 2 december konstaterar Novaja Gazeta att Putin, hans parti Enade Ryssland och den presidenttrogna regeringen dominerar tv-nyheternas valrapportering fullkomligt.

Det spelar roll eftersom tv är den viktigaste nyhetskällan för en stor del av befolkningen.

Inga negativa nyheter

Det är Centret för journalistik i extrema situationer som analyserat fem stora tv-kanalers valrapportering under tiden första till 26 oktober.

Granskningen visar att Putin och hans parti dominerade både i helstatliga och privata kanaler. Oppositionen fick ytterst litet utrymme.

Statsägda Kanal ett ägnade 93 procent av sin valrapportering åt antingen Putin, regeringen eller Putins parti Enade Ryssland. Rapporteringen var antingen positiv eller neutral. Negativa nyheter om de styrande förekom inte. Oppositionspartierna SPS och Jabloko fick 0,5 procent av uppmärksamheten.

På liknande sätt beskrivs rapporteringen i statliga kanalerna Ryssland och TV Center och i privata NTV. Bara privatägda Ren TV hade något mer nyanserade valnyheter. Kanalen ägnade 65 procent av rapporteringen åt Putin, hans parti och regeringen. Här fanns också en del negativa nyhetsvinklar.

Debatter och granskning saknas

Tidningen Novaja Gazeta drar slutsatsen att rysk tv inte erbjuder tittarna en balanserad och objektiv rapportering om frågor som har med valet att göra. Här saknas debatter, granskning och kommentarer från olika sidor. Riksdagsledamoten Göran Lennmarker (m) är ordförande för den parlamentariska församlingen i OSSE (Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa) och kommer att leda en grupp valobservatörer på plats i Ryssland. Han drar samma slutsats som Novaja Gazeta.

– Tillgången till media är väldigt viktig för att få en schysst valrörelse. Den som inte har chans att få ut sitt budskap där får det svårt, säger han till aftonbladet.se.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN