Så överlever du julbordet

Foto: Julbordsproffs? Katarina Monfils-Gustafsson och Anna Åhman hugger in.
NYHETER

Ta så mycket som får plats i två öppna handflator. Kläm in lite frukt och grönt. Och ät för guds skull ingen ris a la malta.

Nu går startskottet för årets julbordssäsong. För många blir det både tre, fyra eller fem krogbesök med dignande bufféer, uppdukade i timtal med massor av gäster. I värsta fall bjuder julborden på bakteriefest.

– Jo, det kan ha med brister i tillagningen att göra. Eller att maten står framme länge och exponeras för många människor, säger Marika Hjertqvist, epidemolog på Smittskyddsinstitutet.

Dessutom riskerar midjemåttet att expandera rejält när det ska julätas.

- När det vankas buffé vaknar stenåldersmänniskan i oss. Vi vill äta så mycket som möjligt på en gång, säger Anna Ottosson, vice ordförande i dietisternas riksförbund.

Hennes tips är att man bara ska ta det man verkligen gillar. Men försöka få in lite frukt och grönt.

- Fast grön- och rödkål är ofta tillagat i grädde. Men skinka är ett bra alternativ, liksom grovt bröd och sill. Och ta hellre en clementin istället för nötter och choklad.

Hur är det nu med potatis?

- Det är bra i kombination med fiberrika grönsaker som drar ner blodsockret, som broccoli.

Miranda Sigander

Akta dig för det här!

Läs mer:

(.se)