Någon revolution blev det inte – men cheferna hade kul

NYHETER

Aftonbladets Peter Kadhammar om krascharnas man

En av Sveriges senaste affärskometer, förre fängelsekunden Stefan Eriksson, fick stort utrymme i Los Angeles Times nätupplaga i går.

Foto: En konsoll från Gizmoid.

I en lång artikel och med sju bilder berättade tidningen om Erikssons krasch i Malibu med sin Ferrari, plus ett blodprov som visade på rattonykterhet samt Erikssons förklaring att en tysk vän, ”Dietrich”, hade kört bilen men springande lämnat olycksplatsen.

Aftonbladets Richard Aschberg och Anders Johansson avslöjade redan i oktober den fantastiska historien om hur Eriksson och hans kompisar i Uppsalaligan blev ledare för världsföretaget Gizmondo.

Det skulle utveckla och sälja en ny spelkonsol som skulle ta upp kampen med, och slå ut, världsföretag som Sony och Nintendo. Så bra gick det inte. Londontidningen Independent berättade i går att Gizmondo befinner sig i likvidation efter en orgie i slöseri i miljardklassen.

En ovanlig företagsledning

Om man bortser från den ovanliga företagsledningen, ett gäng busar från provinsen som gjorde sig kända för misshandel, olaga hot, förberedelse till utprångling av falska sedlar och bedrägeri, låter historien bekant.

Här hade vi ett företag som utlovade en revolutionerande teknisk lösning på den expanderande nya teknik-marknaden. Det återstod bara några smärre problem att lösa. Sedan skulle vi få se en helt ny pryl, som skulle göra omedelbar världssuccé. Det fattades bara lite pengar. Därför vände sig företaget till olika investerare, som lassade in miljarder i bolaget.

Den tekniska revolutionen dröjde men företagsledningen hade roligt.

Förlust på 1,6 miljarder

Stefan Eriksson kunde år 2004 kvittera ut en årslön och bonusar värda motsvarande 25 miljoner kronor. Det är inte illa marscherat för en man som 1993 och 1994 dömdes till sammanlagt tio och ett halvt års fängelse.

Samma år som Eriksson hade miljonlön och en tjänstebil som kostade företaget 815000 kronor gjorde Gizmondo en förlust på 1,6 miljarder kronor.

Stefan Eriksson lämnade Gizmondo efter Aftonbladets avslöjande, men intresset för bilar tycks han ha kvar. Ferrarin han kraschade i Kalifornien var värd åtta miljoner kronor. ”En grym metafor” för vad som hände med spelbolaget Gizmondo, skriver Los Angeles Times.

Ingen har påstått att Gizmondos affärer och interna redovisning brutit mot några lagar, vare sig i England eller USA. Stefan Eriksson är, om vi bortser från hans kriminella bakgrund, bara ytterligare en misslyckad affärsman på den hisnande marknaden med ny teknik. De misslyckade affärerna har dock varit lukrativa för Eriksson personligen: han vilade i går ut i sitt hus i den exklusiva stadsdelen Bel Air i Los Angeles.

Historien om Gizmondo är en absurd kulmen på tio års dyrkan av den nya tekniken. Den ska inte bara revolutionera världen (vilket är sant) utan också ge den som vågar satsa omedelbar rikedom (vilket i de flesta fall förblir en dröm).

Drömmen slår inte in

När it-bubblan sprack för snart sex år sedan trodde åtminstone jag att det skulle dröja innan något liknande kunde ske igen.

Hur kan privatpersoner och företag anförtro miljoner åt företag som de rimligen inte vet något om?

Hur kan någon längre gå på snacket om att det först gäller att bygga ett ”varumärke” och sedan, så snart de tekniska problemen är lösta, distributionen ordnad och kunderna funna, ska vi börja sälja varor och tjäna pengar?

Det är ett större mysterium än att Stefan Eriksson och hans kompisar från Uppsalamaffian kunde leka företagsledare och tjäna miljoner. Vilka var det som investerade i Gizmondo? Vilka var det som ytterst betalade Stefan Erikssons vackra, nu totalförstörda, Ferrari, och hans hem i Bel Air?

SLUNGADES 350 METER Kraschen var så våldsam att bilens motor slungades i väg 350 meter. Ögonvittnen berättade att det regnade vrakdelar över hela området.Historien om Gizmondo är en absurd kulmen på

tio års dyrkan av den nya tekniken