”Jag skrek på hjälp”

avOlof Svensson, Louise Lundström, Josefin Berglund

Publicerad:
Uppdaterad:

Fler skandaler: Vivi-Ann kopplades bort och hennes man dog – SOS Alarm slår ifrån sig

Foto: Foto: STEFAN JERREVÅNG
chockad ”Jag hade aldrig kunnat drömma om att det kunde gå till så här”, säger Vivi-Ann vars make dog vid hennes sida när SOS inte tog hennes larm på allvar.

Desperat ringde Vivi-Ann Sjöberg efter hjälp till sin sjuke man. Medan hon nekades ambulans dog maken vid hennes sida.

– Om vi fått hjälp direkt hade han kanske överlevt, säger hon.

Hans Sjöberg blev 68 år.

Efter skandalerna med Emil Linell, 23, Lisa Holm, 83, och Thomas, 53, som alla dog sedan de nekats ambulans, kan Aftonbladet avslöja ännu en SOS Alarm-skandal.

Hans Sjöberg, 68, från Nyköping insjuknade 3 januari i år. Både han och hustrun Vivi-Ann var säkra på att han drabbats av kräksjukan, men när han efter två dagar fortfarande var lika dålig ringde Vivi-Ann SOS Alarm.

I stället för att skicka en ambulans kopplade de henne vidare till akutmottagningen – som snabbt avvisade hennes vädjan.

– Mannen på akuten började nästan skratta åt mig, säger hon.

Uppmanades vänta

Akuten uppmanade paret att avvakta. Hans tillstånd blev allt sämre och tre dagar senare ringde Vivi-Ann ännu en gång till akutmottagningen.

– Hon som svarade då var så nedlåtande att jag tappade tålamodet och skrek till henne: Jag behöver hjälp!

I det ögonblicket svimmade Hans bredvid henne och hon såg hur brun vätska började rinna ur hans mun. Först då blev Vivi-Ann tagen på allvar – men då det var för sent:

– Han dog i samma stund som hon sa att ambulansen skulle komma.

Vivi-Ann Sjöberg har kämpat för upprättelse hos Socialstyrelsen och Patientnämnden. Men från deras sida har det varit tyst. Det enda hon fått veta är att inget av hennes samtal, vare sig till akutmottagningen eller till SOS Alarm, finns dokumenterade.

Vill ha erkännande

– Jag hade aldrig kunnat drömma om att det kunde gå till så här. Jag vet ju att jag inte får Hans tillbaka, men jag vill att de ska erkänna att de gjort fel och göra något så det inte händer igen. Om jag hade fått hjälp direkt så hade han kanske levt i dag, säger hon.

De många tillbuden gjorde att Socialstyrelsen inledde en granskning av verksamheten i region sydväst. Nu har SOS Alarm svarat på kritiken, en skrivelse som Svenska Dagbladet tagit del av.

– Jag tycker att verksamheten fungerar godtagbart med tanke på svårigheten i arbetet plus den stora volymen samtal. Vi är bättre än andra vårdgivare, säger Anders Klarström, presstalesman vid SOS Alarm.

Enligt Socialstyrelsen fungerar dock deras avvikelsehantering dåligt, vilket är ett hot mot patientsäkerheten.

”Allt är inte fel”

Som svar på kritiken har SOS Alarm tillsatt en sjuksköterska som ska ta hand om kundklagomål och avvikelser.

– Alla fall som anmäls som avvikelse är inte felaktigheter begångna av oss. Bara för det står i medierna är det inte automatiskt vi som gjort fel, säger Klarström.

Publicerad: