Här är sanningen bakom ”world record egg”

avMalin Wigen

Bilden på ägget dök plötsligt upp och blev Instagrams mest gillade bild någonsin. Flera har undrat vem eller vilka som ligger bakom succén och vad syftet egentligen har varit. Nu har skaparna trätt fram, skriver New York Times.

Få kan ha missat Instragrambilden på det bruna ägget som snuvade realitystjärnan Kylie Jenner på rekordet om att ha den mest gillade bilden någonsin. Äggbilden, som i skrivande stund har över 51 miljoner gillamarkeringar, finns på Instagramkontot ”world_record_egg”.

På söndagen, under Super Bowl, avslöjades budskapet bakom ägget med hjälp av streamingtjänsten Hulu. I en reklamfilm berättar ägget, som fått namnet Eugene, hur dens mentala hälsa har påverkats av att bli viral.

Pressen av sociala medier tar på mig. Om även du kämpar, prata med någon”‚ avslöjar ägget i reklamen.

Ägget hänvisar sedan till organisationen Mental Health America – som blev kontaktade av skaparna bakom kontot och fick förfrågan om det var okej att de var en del av kampanjen.

Enligt skaparna bakom kontot, som nu har trätt fram, är psykisk ohälsa bara är den första av en rad frågor som ägget kommer att stå för.

– Människor har förälskat sig i ägget och Eugene vill fortsätta att sprida positiva budskap, säger Alissa Khan-Whelan, en av kontoinnehavarna, till New York Times.

Har fått flera erbjudanden

Vännerna Alissa Khan-Whelan, Chris Godfrey och C.J Brown hade från början målet att se om de kunde få något enkelt som ett ägg slå Kylie Jenners rekordinnehav, vilket fungerade. På frågan varför det blev ett ägg är svaret enkelt.

– Ett ägg har inget kön, ras eller religion. Ett ägg är ett ägg, det är universellt, säger 29-årige initiativtagaren Chris Godfrey, som jobbar för kommunikationsbyrån The & Partnership, till New York Times.

Och succén var ett faktum – en anledning kan vara att ägget tilltalade den yngre målgruppen som i sin tur uppmanat vuxna att gilla bilden, menar han.

Flera företag har hört av sig för att få vara en del av äggets framgångssaga men pengarna har aldrig varit intressanta för trion som istället varit mer intresserade av att sända ut ett budskap.

– Vi har fått så många fantastiska erbjudanden och möjligheter. Men vi har inte velat dela med oss av detaljer om dessa för det handlar inte om oss. Det handlar om Eugene och vad ägget kan göra, säger Chris Godfrey och fortsätter:

– Det är vad du gör med uppmärksamheten som räknas.

ARTIKELN HANDLAR OM

Hulu

Super Bowl