De ringde 112 – ingen svarade

Publicerad:
Uppdaterad:

Mamman: Loves ansikte var lila som en vindruva

Love, åtta månader, slutade plötsligt andas.

Men på 112 var det tyst i luren.

– Det här får bara inte hända, säger mamman Eva Christiernin.

Litar inte på telia När Love, åtta månader, plötsligt slutade andas kastade sig Eva Christiernin på telefonen och ringde 112 – men där var det helt tyst i luren. Enligt SOS-Alarm kan det handla om ett tekniskt fel hos Telia.
Foto: Foto: NICLAS RYBERG
Litar inte på telia När Love, åtta månader, plötsligt slutade andas kastade sig Eva Christiernin på telefonen och ringde 112 – men där var det helt tyst i luren. Enligt SOS-Alarm kan det handla om ett tekniskt fel hos Telia.

Hon är starkt kritisk mot Telia efter 112-fiaskot – som kunde ha slutat i katastrof.

Små barn kan få andningsproblem under uppväxttiden utan någon särskild anledning.

– Det var min man som upptäckte det och när jag kom in i rummet var Loves ansikte lila som en vindruva, säger Eva Christiernin.

Men på larmnumret 112 var det bara tyst.

– Både jag och min man ringde och ringde men vi kom aldrig fram.

Efter flera försök vände sig Eva i stället direkt till Akademiska sjukhuset

i Uppsala. Samtidigt började Love andas efter en minuts uppehåll.

På Barnakuten kunde läkarna konstatera att Love inte hade fått några skador.

– Jag växlar mellan att vara arg och orolig. Larmnumret ska ju vara livlinan i samhället och måste alltid fungera, säger Eva.

Tekniskt fel

Hon har kontrollerat att de verkligen slog rätt nummer. Enligt SOS-Alarm kan det handla om ett tekniskt fel hos Telia.

– Vi hade ett liknande fall för ett par månader sedan i södra Sverige när det var något galet med Telias linje, säger Lennart Hammarstedt som är platschef på SOS-Alarm i Uppsala.

Då handlade det om störningar i teletrafiken hos Telia som drabbade polis, sjukvårdsupplysning och larmnumret 112. Orsaken var överbelastning på linjen.

Nu ska Telia utreda vad som kan ha orsakat felet hos Eva Christiernin.

– Det ska alltid fungera att ringa larmnumret. Men det är ännu för tidigt att säga vad som hänt i det här fallet, säger Kjell Westin som är driftledare på

Telia.

Men för Eva Christiernin är det inte tillräckligt med ett löfte om att det inte ska hända igen.

Slutat använda Telia

– Det kan inte ge tillbaka vår trygghet. Nästa vecka åker vi till Gotland och där kommer det inte vara lika lätt att nå ett sjukhus. Vi har sagt upp vårt abonnemang med Telia.

Johannes Heuman

Publicerad: