Otydligt sms en dyr affär
Publicerad 2012-07-31
23-årige Niklas: Jag fick en chock när jag fick mobilräkningen
På plats i Costa Rica fick Niklas Dahlin, 23, ett sms från Tele2 om priser för telefonsamtal.
Niklas uppfattade meddelandet som att det var betydligt billigare att ta emot samtal än att ringa själv.
– Jag fick en chock när jag fick räkningen, det visade sig att det var precis tvärtom, säger han.
Niklas Dahlin, 23, hade sparat pengar ett helt år för sin drömresa till Costa Rica. I januari i år var det äntligen dags för resan och en tvåmånaders vistelse med vågsurfing och äventyr. Resan slutade emellertid med sjukhusvistelse.
– Efter en vecka råkade jag ut för en olycka. Jag blev påkörd av en mc, berättar han.
Olyckan ledde till att Niklas fick ligga på sjukhus i sex dagar. Under sjukhusvistelsen uppmanade han alla sina anhöriga och vänner att ringa honom istället för att ringa upp själv – på grund av sms:et han fått av Tele2.
Otydlig information
I meddelandet från Tele2 står det exakt i kronor och ören vad det kostar att ringa själv. Informationen om kostnaden för att ta emot samtal är emellertid lite mer otydlig.
– Jag har visat meddelandet för väldigt många och alla uppfattar det som att det är mycket billigare att ta emot samtal än att ringa själv, säger Niklas Dahlin.
Det visade sig i efterhand att det i själva verket var dyrare. 10,69 kronor per minut för utgående samtal och 12,95 kronor för inkommande.
– Eftersom jag låg på sjukhus ville väldigt många prata med mig och fråga hur jag mådde. Jag uppmanande dem att ringa mig. Det hade jag aldrig gjort om jag vetat vad det kostade.
"Fick en chock"
När Niklas kom hem fick han en telefonräkning på 9 000 kronor.
– Jag fick en chock. Hade jag vetat att det var så dyrt att ta emot hade jag ju ringt själv eller kommunicerat på något annat sätt, säger han.
Niklas Dahlin är mycket besviken på Tele2. Han berättar att han ringt upp dem flera gånger för att överklaga sin räkning.
– Varje gång har de sagt att någon chef ska ringa upp mig men ingen har ringt, säger han.
Ändrat meddelande
Pernilla Oldmark, informationschef på Tele2, berättar att man nu har ändrat sitt meddelande om prisinformation. Det gjorde man i början av februari.
– I flera länder tillkommer det en extra kostnad för det nationella nätet. Till exempel i USA. Men vi har nu ändrat till fasta avgifter, tillkommer det något så står vi för det, säger hon.
Informationschefen tycker det är jätteolyckligt att Niklas Dahlin tycker att sms:et han fick var otydligt.
– Vi försöker att vara så tydliga som möjligt. Jag tycker detta är det tydligaste sättet vi kunde skriva det på. Fast nu är det ännu bättre när vi har fasta priser, säger hon.
Pernilla Oldmark uppmanar Niklas Dahlin att ta kontakt med henne så att de kan reda ut eventuella missförstånd.