Jan Scherman till Aftonbladet

avFredrik Rundkvist

NYHETER

Förre TV4-chefen blir strategisk rådgivare

Foto: Foto : STEFAN MATTSSON :
Jan Scherman och Aftonbladets publisher Jan Helin

Jan Scherman, tidigare vd för TV4, blir ny strategisk rådgivare för Aftonbladet TV.

– Det känns fantastiskt kul. Det är en ynnest att få hoppa på ett expresståg som hela tiden vill ligga i framkant, säger han.

Jan Scherman, 63, har jobbat inom Bonniersfären i mer än 20 år, från början som reporter och programledare på bland annat Kalla fakta, senare under tio år som vd för TV4.

Vid årsskiftet tar han steget över till konkurrenten Schibsted där han blir strategisk rådgivare för Aftonbladets fortsatta offensiva storsatsning på tv.

– Jag ska jobba med den fortsatta utvecklingen av Aftonbladets tv-satsning. Men det är en väldigt vid definition som rymmer det mesta. Och jag har även krävt att få göra tv själv.

Så vi får se dig i rutan alltså?

– Ja, det tänker jag inte kompromissa på.  

Aftonbladets publisher Jan Helin är helnöjd.

–  Jan Scherman är en av den svenska TV-branschens mest erfarna personer. Hans kunskaper blir oerhört värdefulla för oss i vår fortsatta TV-utveckling, säger han.

Leder utvecklingen

Aftonbladet har under flera år med stor framgång stortsatsat på tv online.

Satsningen i siffror:

• 10 000 nyhetsklipp om året.

• 1 000 livesändningar om året.

• 17 egna programserier under våren.

• Över en miljon startade videoströmmar på sajten och mobilen

Och nu fortsätter expansionen. Under hösten kommer flera nya direktsända programformat att lanseras, bland annat krimprogrammet Brottscentralen med Lennart Ekdal, Thabo Motsieloa och Linda Hjertén som programledare.