Polisen varnar: Se upp för falska kampanjer på internet

Foto: FREDRIK SANDBERG/ TT NYHETSBYRÅN
Välkända varumärken används som lockbete i bluff-sms och falska kampanjer på nätet.
NYHETER

Välkända varumärken används som lockbete för att lura folk på pengar.
Nu går polisen ut med en varning.
”Bästa sättet att försöka bli av med dessa falska kampanjer är att totalt ignorera dem och inte svara”, skriver Nationellt bedrägericenter, NBC på Facebook.

Polisen går nu ut med en varning på sin officiella Facebooksida. I inlägget uppmanar de allmänheten att vara extra uppmärksamma på kampanjer på internet.

Enligt polisen florerar just nu ett stort antal falska presentkortskampanjer på nätet, sms och på sociala medier från vad som ser ut att vara välkända varumärken så som Shell, SF Bio och Spotify, vilket Aftonbladet tidigare har rapporterat om.

Bäst att totalt ignorera

Bedragarna uppmanar att gå in på en sida där du ska uppge kontaktuppgifter och för en mindre summa få ett presentkort som är värt betydligt mer. Detta är en bluff och du bör alltid läsa hela texten på sidan där du ska uppge kontaktuppgifter. Enligt polisen står det ofta att du kommer att debiteras en viss summa varje månad framöver, som ibland kallas för ”medlemsavgift”.

”Bästa sättet att försöka bli av med dessa falska kampanjer är att totalt ignorera dem och inte svara” skriver Nationellt bedrägericenter, NBC.

Allt fler bedrägerier polisanmäls – över 200 000 anmälningar 2016 00:44